Pražský dopravní podnik rozdává v době úspor štědré bonusy | E15.cz

Pražský dopravní podnik rozdává v době úspor štědré bonusy

Pražský dopravní podnik rozdává v době úspor štědré bonusy
ilustrační foto
• 
ZDROJ: 7 Petr Topič

Tereza Čapková

Dopravní podnik hlavního města Prahy v době, kdy si musí půjčit na nákup tramvají miliardy, rozdává zaměstnancům, kteří odcházejí do penze, štědré bonusy. Odchodné dosahuje na jednoho člověka až 300 tisíc korun. Projekt „Penze“ má podniku paradoxně ušetřit peníze, prozatím ale vyplatil 54,8 milionu korun.

Do projektu, který Dopravní podnik odstartoval koncem loňského května ještě za působení bývalého generálního ředitele Vladimíra Liche, se zapojilo 449 zaměstnanců, kteří splňovali kritéria programu. Do konce letošního dubna v jeho rámci odešlo 254 lidí. Průměrná částka, kterou při svém odchodu dostali, vychází přibližně na 215,7 tisíc korun. Odchodné se podle doby odpracovaných let pohybuje v rozmezí od 100 do 300 tisíc korun. Program dopravní podnik pro další zájemce uzavřel k 30. červnu 2012.

Výpočet bonusu:

Odchodné DPPOdchodné DPPAutor:
Zdroj DPP

Projekt „Penze“ byl podle mluvčího podniku Petra Vorlíčka jednorázový a účast zaměstnanců v programu byla dobrovolná. „Současné vedení Dopravního podniku rozhodlo, že takto těžko řiditelně koncipovaný program, který nebyl cílený na pracovní pozice plánované ke zrušení, nebude v budoucnu opakovat,“ uvedl Vorlíček.

Program podle něj vycházel z předpokladu, že po zaměstnancích, kteří dosáhli důchodového věku, Dopravní podnik znovu obsadí pouze polovinu uvolněných míst a úspora na mzdových nákladech plynoucí z redukce pracovních míst pokryje náklady programu v průběhu devíti měsíců.

Nastoupila kontrola

„Vzhledem k tomu, že do programu vstoupili zaměstnanci pracující na pozicích, které jsou kritické pro fungování DPP, podíl znovu obsazovaných pozic dosáhl 80 procent. To vedlo k prodloužení návratnosti programu na 21 měsíců,“ konstatoval mluvčí.

Současné vedení společnosti kvůli tomu podle mluvčího přistoupilo k důsledné finanční a personální kontrole programu, tak aby nemohlo dojít k navýšení nákladů a dalšímu snížení návratnosti programu.

Zaměstnanci v rámci projektu mohou opustit Dopravní podnik od 31. května 2012 do konce letošního června. Aby se mohli stát účastníky programu, museli mít podepsanou smluvu na dobu neurčitou, dosáhli důchodového věku v roce 2012 a nebyl jim přiznán příspěvek při prvním rozvázání pracovního poměru po vzniku nároku na starobní důchod.

Městská společnost se momentálně nachází v nelehké finanční situaci, tíží ji například kontrakt se Škodu Transportation, podle kterého má do roku 2018 odkoupit celkem 250 tramvají 15T Forcity za 19,2 miliardy korun. Na tramvaje si letos půjčuje formou směnečného programu osm miliard korun. Dluhy, které má, se snaží částečně umořit například i rozprodejem svého majetku.

Minulý týden navíc současné vedení podniku v čele s generálním ředitelem Milanem Křístkem navrhlo zdražení předplatných kuponů na městskou hromadnou dopravu zhruba o čtvrtinu a redukci systému slev. Hodlá také rušit další spoje a omezit investice. Opatření mají ušetřit miliardy korun, a zastavit tak dlouhodobé zadlužování.

Proti zdražení MHD se ale ostře postavil nejen primátor Bohuslav Svoboda, tak i opoziční ČSSD. Loňské náklady podniku přesáhly 14 miliard korun, na jízdném ale vydělal 3,86 miliardy korun. Hlavní město dotuje pražský dopravní podnik každoročně částkou přes deset miliard korun.

:

Autor: Tereza Čapková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!