Pražští taxikáři uvolnili magistrálu, blokovali ji téměř osm hodin

Fotogalerie Taxikáři po první odpolední hodině ukončili protest na pražské magistrále. Asi 200 aut blokovalo dopravní tepnu téměř osm hodin, průjezdný zůstal jen jeden jízdní pruh v každém směru a tvořily se dlouhé kolony. Řidiči taxi požadují, aby Praha zrušila maximální povolenou cenu za kilometr jízdy taxi a ustoupila od přezkoušení řidičů z cizího jazyka a místopisu. Vadí jim také to, že jeho úředníci nekontrolují řidiče, které si zákazníci objednávají přes mobilní aplikace.

Protest pražských taxikářů Dalších 8 fotografií v galerii
8.2.2016 15:47   |  

Řidiči požadovali, aby s nimi přišla jednat primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nebo některý z radních. Vedení Prahy oponovalo, že se jimi nenechá vydírat. Podle předsedy Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), která demonstraci svolala, Daniela Tarljovského dají šanci primátorce splnit slib, že s nimi bude jednat, pokud magistrálu uvolní. Někteří řidiči taxi po blokádě silnice odjeli k magistrátu, chtěli budovu objet dokola a poté protest ukončit.

Největší problémy udělala blokáda v ranní špičce, kdy kolony sahaly od Hlavního nádraží až k ostrovu Štvanice a ven z centra k ulici 5. května. Řidiči popojíždějící v kolonách vyjadřovali troubením i slovně svůj nesouhlas s protestem. Nepodporovali ho ani všichni řidiči taxi, v Praze je jich evidovaných přes pět tisíc.

Dopravu v místě protestu korigovali policisté, kteří ale měli podle mluvčího Tomáše Hulana omezené možnosti. Například odtah stojících vozů nebyl možný. „Řešení odtahem je reálné, ale pokud si je řidič vědom obstrukcí, tak takové řešení u každého z protestujících by bylo časově náročné. Jednorázový odtah několika stovek aut není možný,“ uvedl mluvčí.

Jako místo konání protestu organizátoři nahlásili magistrátu Strahov, auta blokovala dopravu ale ve Wilsonově ulici. Vzhledem k tomu policisté každého účastníka protestu v této ulici zadokumentovali a kvůli podezření z porušení zákonů o provozu na pozemních komunikací a o shromažďovacím právu předali materiál příslušnému správnímu odboru. Každý účastník tak bude oznámen magistrátu, který rozhodne, zda se provinil, a případně určí odpovídající sankci, uvedl Hulan. Žádné fyzické útoky policie při protestu podle něj nezaznamenala, časté ale byly verbální.

Pražané jako rukojmí

„Taxikáři si berou za rukojmí Pražany ve své válce za výši výdělku za službu, která má v Praze otřesnou pověst. Jestli svou stávkou něčeho docílí, tak pouze toho, že lidé se na ně budou dívat zase o něco hůř než před stávkou,“ řekla Krnáčová. Deklarovala ochotu jednat až poté, co vozy přestanou pražskou dopravní tepnu blokovat.

Podle mobilní platformy pro objednávky vozů taxi Liftago se dostupnost taxislužby dnes výrazně nesnížila, kvůli přetížené dopravě v centru se ale prodloužily dojezdové časy taxíků. Zablokovaná magistrála ovlivnila autobusovou dopravu. Student Agency například cestujícím z Brna do Prahy doporučila vystoupit na Opatově a do centra pokračovat metrem.

Protestující žádali také obnovení jednání s magistrátem, která ztroskotala loni v listopadu. Podle Krnáčové kvůli tomu, že taxikáři nedodali potřebné podklady. Druhá strana si stěžuje na odmítavý postoj úřadu, podklady prý dodali dostatečné. Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka je protest důsledkem nečinnosti primátorky, jeho strana chce na příštím jednání zastupitelstva předložit návrh, jak naložit s nelegálními taxislužbami. Podle Krnáčové je to populismus.

Taxikáři demonstrovali už loni v létě, vozidla tehdy omezila provoz v centru. Hrozbu demonstrace 1. září odvrátil slib primátorky, že do konce roku zvýší maximální cenu za kilometr jízdy v taxislužbě. To se ale nestalo. Podle úřadu nesou vinu sami taxikáři, kteří nedodali potřebné podklady. Magistrát požadoval, aby stanovili standardy, tedy například třídu a staří vozidla, a vyčíslili reálné náklady.

Úřad také vylučuje to, že by mohl zakročit proti nelegálním taxislužbám. Zakázat je může jen ministerstvo dopravy. Například aplikace Uber, přes kterou mohou zákazníci auto přivolat, úředníkům zablokovala platební karty. Podle Krnáčové ale připravují řešení, jak v kontrolách pokračovat.

Maximální povolená cena

Taxikáři také požadovali zrušení maximální povolené ceny 28 korun za kilometr, která podle nich neodpovídá reálným nákladům. Navíc prý většina kvůli konkurenčnímu boji jezdí ještě levněji. Mezi sousedními metropolemi patří ceny pražských taxi mezi průměr, jsou dražší než ve Varšavě, srovnatelné s Bratislavou a levnější než v Berlíně.

Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Podle informací magistrátu jsou v metropoli dva tisíce aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Část řidičů jezdí pro konkrétní taxislužbu, většina získává zákazníky přes dispečink. Největší z nich, Taxi Praha, s dnešním protestem nesouhlasí. Podle jejího jednatele Patrika Altmana tlumočí asociace názor jen menšiny řidičů.


Čtěte také:

První rok Uberu v Praze: alternativní taxi svezlo čtvrt milionu lidí

Jak zlepšit fungování taxi v Praze? Řešení mají přinést dvě pracovní komise

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Počet mladých bez práce opět roste, blíží se rekordu z pokrizových let

Počet mladých bez práce opět roste, blíží se rekordu z pokrizových let

Nezaměstnanost mladých lidí začala po zlepšení v minulých třech letech ve světě opět stoupat. Počet nezaměstnaných mezi 15 až 24 lety by letos navíc mohl globálně vzrůst o půl… více

Mobilní web