Příprava projektů dopravních staveb vázne | E15.cz

Příprava projektů dopravních staveb vázne

Příprava projektů dopravních staveb vázne
ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15 Eduard Erben

Jan Šindelář

Projektová a pozemková příprava na výstavbu či rekonstrukci dopravních tahů se téměř zastavila. Rozpočet se v posledních letech snížil ze sedmi miliard až na letošní dvě miliardy korun. Státním investorským organizacím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správě železniční dopravní cesty se ale nedaří využít ani ty.

Podle Státního fondu dopravní infrastruktury se ze dvou miliard určených letos na tento účel během prvního pololetí zužitkovalo jen devět procent. Dnes už bývalý ministr dopravy Radek Šmerda za tím vidí nedostatek peněz na nové silnice a železnice. „Pořád není jasná budoucnost zdrojů na další výstavbu,“ řekl Šmerda. ŘSD kritiku odmítá. „Na přípravách staveb se rozhodně pracuje, fakturace budou probíhat více ve druhé polovině roku, jak to běžně bývá. Naopak aktuálně řešíme problém nedostatku finančních prostředků, a to především na výkupy pozemků, což je, dá se říci, nejnákladnější fáze přípravy staveb,“ uvedl ředitel úseku výstavby René Poruba.

„Velice zúžený okruh projektantů dělá pouze drobnosti, uměle se vytváří nedostatek práce,“ řekl ale deníku E15 zasvěcený zdroj.

Odborníci a stavební firmy proto mluví o zadělávání velkého problému do budoucna. Pokud nebudou projekty připraveny, výstavba se nerozběhne ani v případě, že jednou bude na dálnice peněz dost.

„Nepřipravenost projektů může představovat do budoucna veliký problém. Mimo jiné zkomplikuje čerpání evropských peněz. Pokud některé stavby vypadnou z evropského financování, stát za ně nebude mít rychlou náhradu,“ řekl profesor Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. První potíž tohoto druhu už ministerstvo dopravy řeší. Evropská unie zřejmě nepřizná Čechům kvůli chybám v čerpání necelých 19 miliard korun, mimo jiné na dálnici D8 a vodní stavby. Pokud stát nechce o peníze přijít, musí pro ně urychleně najít jiné uplatnění. Náhradní projekty ale nejsou připraveny. Ministerstvo sice často zmiňuje rekonstrukci dálnice D1, pro tu se ale dosud připravoval pouze projekt PPP.

Údajnou nečinnost ŘSD kritizují i stavební firmy. „Jestliže nejsou schopni zrealizovat ani 1,3 miliardy, tak se musíme obávat, že se to nezlepší ani příští rok,“ uvedl jednatel Společnosti pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Podle něj by projektanti měli rovněž pracovat na změnách již hotových projektů tak, aby byly levnější. „Neděje se však nic, brzy to může být miliardový problém,“ dodal Svoboda.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!