Propad ruského a ukrajinského trhu srazil počty pasažérů ČSA o pětinu | E15.cz

Propad ruského a ukrajinského trhu srazil počty pasažérů ČSA o pětinu

Propad ruského a ukrajinského trhu srazil počty pasažérů ČSA o pětinu
Airbus A330 ČSA
• 
ZDROJ: ČSA
17. února 2015 • 11:30
České aerolinie na svých pravidelných linkách loni přepravily 2,27 milionu cestujících, což je zhruba o pětinu méně než před rokem. „Pokles je způsoben propadem poptávky na ruském trhu i v okolních zemích, tedy na Ukrajině, v Kazachstánu a dalších,“ uvedl mluvčí firmy Daniel Šabík.

Na linkách z Ruska do České republiky přišla firma o 25 procent pasažérů, propad příletů z Ukrajiny činí dokonce 60 procent. To podle Šabíka ovlivnilo rovněž výsledky linek do západní a jižní Evropy, které přišly o přestupující pasažéry z východu.

Smrsklá flotila

Meziroční srovnání vyznívá pro národního dopravce o něco lichotivěji, jestliže se vezme v úvahu i velikost a využití letadlové flotily. Zatímco v roce 2013 firma využívala na pravidelných linkách 24 letadel, loni se flotila před hlavní letní sezonou fakticky smrskla na 17 strojů.

ČSA vyřadily všech šest letounů Airbus A320 a pronajaly je i s posádkami jiným firmám (tzv. ACMI pronájem), například Travel Servisu, Vuelingu, Air Baltic nebo pakistánským aeroliniím.

Pronajatá letadla loni přepravila 722 tisíc lidí. Celkově tak stroje Českých aerolinií přepravily 2,99 milionu cestujících, předloni 2,84 milionů. V roce 2013 firma téměř žádné ACMI pronájmy nerealizovala a číslo tak odpovídá počtu cestujících na pravidelných linkách.

Travel Service rostl

Zajímavě vyznívá srovnání s tuzemským konkurentem a nastávajícím akcionářem ČSA, firmou Travel Service. Jejích charterových a pravidelných letů včetně značky Smart Wings využilo loni 4,45 milionu lidí, o pět procent více než rok předtím.

Při započítání ACMI pronájmů, které firmu z velké části živí hlavně v zimě, se počet cestujících za loňský rok vyšplhá na 5,46 milionu. To je o šest procent více než rok předtím.

„Největší meziroční nárůst zaznamenaly pravidelné linky pod značkou SmartWings, kterým přibylo více než 13 procent pasažérů,“ uvedla před nedávnem mluvčí Travel Servisu Vlaďka Dufková. ČSA jsou tak, pokud jde o počty pasažérů na svých linkách, oproti Travel Servisu zhruba poloviční. Ještě před pár lety byl přitom poměr opačný.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!