Průlom: Jančurův RegioJet může začít jezdit za dotace | E15.cz

Průlom: Jančurův RegioJet může začít jezdit za dotace

Průlom: Jančurův RegioJet může začít jezdit za dotace
26. března 2013 • 15:47
Vůbec první soutěž o provozování dotovaných rychlíků získala dnes zcela nečekanou pointu. Ministr dopravy Zbyněk Stanjura přiklepl trať Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury. A to přesto, že ministerstvo celý tendr v nejbližších hodinách podle zákona o veřejných zakázkách zruší.

V soutěži o provoz rychlíků na trati z Ostravy do Olomouce po vyřazení firmy Arriva vlaky zbyl pouze Jančura jako jediný účastník; zrušením tendru by normálně přišel zkrátka. Stanjura ale dnes přispěchal se šalamounským a nečekaným řešením. Zakázku zadá RegioJetu přímo, což je možnost, kterou ministerstvu dává zákon o veřejné dopravě.

„Budu preferovat zdravý rozum před byrokratickou mašinérií,“ popřel ministr výroky, které tvrdily, že jeho úřad železnici liberalizovat ani nechce. Podle ministra soutěž fakticky zdárně proběhla, Jančura nabídl nejnižší cenu a doplatil by na formální pochybení Arrivy. Ta nedoložila dostatečně kvalifikaci svých zaměstnanců.

„Nejde tedy o klasické přímé zadání,“ doplnil ministr. RegioJet, který v tuzemsku zatím provozuje nedotované expresy Praha – Ostrava – Žilina, rozhodnutí úřadu přivítal. „RegioJet nabídne téměř čtyřicetikorunovou úsporu na dotacích na jeden vlakový kilometr oproti provozu vlaků ČD a skokový růst kvality a služeb pro zákazníky,“ uvedl mluvčí Aleš Ondrůj.

Námitky Českých drah neuspěly

Firma podle něj nasadí na trať polské motoráky Pesa LinkII. Pod označením Regio Shark je znají i zákazníci Českých drah. Ty se snažily soutěž o krnovskou trať všemožně zmařit. Nakonec se do ní nepřihlásily, neboť nestihly vysoutěžit nové vlaky. Což byl jeden z důvodů stížnosti u antimonopolního úřadu, který ovšem všechny námitky ČD smetl se stolu.

Podle čísel z roku 2010 doplácel stát na dotacích Českých drahám na krnovské trati 225 korun na kilometr jízdy vlaku, což z této relace činí vůbec nejztrátovější v českých zemích. RegioJet přišel s cenou 188 korun na jeden vlakový kilometr, Arriva byla o korunu dražší. Dráhy ovšem tvrdí, že loni ztrátu snížily na 165 korun, předpokládaná cena na začátku soutěže byla 156 korun. Jančura získá smlouvu na 15 let, jezdit by měl od prosince 2014.

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou