První Railjet pro České dráhy je hotov, přijede koncem dubna | E15.cz

První Railjet pro České dráhy je hotov, přijede koncem dubna

Jan Šindelář

Od února jezdí mezi Lincem a Vídní, kde v testech dosahuje rychlosti až 253 kilometrů za hodinu. První siemensovský rychlovlak Railjet pro České dráhy je fakticky hotov a na české koleje by měl dorazit na přelomu dubna a května. Tady bude ovšem muset zbrzdit, maximální povolená rychlost je v tuzemsku 160 kilometrů v hodině.

Po testech sveze v brzku i první pasažéry. „Zkušební provoz s cestujícími zahájíme nejpozději v polovině roku,“ řekl serveru E15.cz šéf drah Dalibor Zelený při dnešní vizitaci v továrně Siemensu nedaleko Vídně.

Dalších šest objednaných souprav bude následovat v měsíčních odstupech tak, aby mohly od prosince se začátkem nového jízdního řádu plně pokrýt provoz na lince Praha – Vídeň – Štýrský Hradec.

Ve výrobě včetně první hotové soupravy jsou zatím čtyři kusy. Na trase do Rakouska bude pendlovat šest českých Railjetů a dva vlaky stejného typu Rakouských spolkových drah. Na obou stranách přitom bude připravena jedna záložní souprava.

Podívejte se na výrobu railjetů v rakouské továrně Siemensu:

„Vozy z vlaků EuroCity, které dnes na Vídeň jezdí, přesuneme dál, na rychlíky a regionální tratě, protože tam stav vozového parku není uspokojivý a cestujícím ještě něco dlužíme,“ uvedl Zelený. Přesnější nebyl, nejčastěji se ale mluví o tratích z Prahy na Ústí nad Labem a České Budějovice.

Railjety objednal Zeleného předchůdce Petr Žaluda, smlouva vstoupila v platnost v září 2012, výroba kastlí začala přesně před rokem. Dráhy za nové velkoryse řešené vlaky zaplatí zhruba 2,7 miliardy korun. Cena se zvýšila asi o 130 milionů kvůli poklesu kurzu koruny vůči euru.

Vlak s šéfem drah nabral téměř hodinové zpoždění

Dnešní návštěvu generality ČD ve Vídni přitom provázely pikantní okolnosti. Vlak EuroCity nabral v Praze kvůli poruše téměř hodinové zpoždění a v Brně musel být zaměněn za obyčejnou „koženkovou“ soupravu.

„Čím více papalášů na palubě, tím větší pravděpodobnost, že se něco pokazí. To je zákon schválnosti,“ komentoval to s úsměvem Zelený. Dráhy tak nechtíc potvrdily, že nové vlaky pro Rakousko potřebují. Railjety budou tahat nebo tlačit rakouské lokomotivy Taurus.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!