První soud o D1. Silničáři nechtějí převzít sporný úsek dálnice | E15.cz

První soud o D1. Silničáři nechtějí převzít sporný úsek dálnice

Jan Šindelář

Státní investor si stěžuje na špatně odvedenou práci na D1 a společnosti OHL ŽS nabíhají sankce. Tahanice míří k soudu.

Devítikilometrový úsek dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší patřil na jaře 2013 k prvním, kde se začalo s velkou modernizací dálnice. Nyní je prvním, který míří k soudu.

Ředitelství silnic a dálnic se nelíbí kvalita prací, kterou odvedlo stavební sdružení pod vedením společnosti OHL ŽS. Proto stát ani po dvou letech od dokončení úsek nepřevzal a napočítává firmě sankce z prodlení. Ty už dávno dosáhly třiceti procent ceny zakázky, což je horní hranice. Podle výpočtu deníku E15 tak částka činí zhruba 200 milionů korun. Dosavadní jednání zatím k žádnému výsledku nevedla.

Největší stres na D1 čeká řidiče letos

„Úsek je hotový, pro řidiče otevřený a bezpečný, ale my jej nepřebíráme, protože tam není dodržená kvalita,“ uvedl šéf ŘSD Jan Kroupa. Například kanalizace nemá podle něj potřebný spád a potrubí má v některých místech narušený kulatý profil kvůli nesprávné instalaci, což podle ŘSD zkracuje životnost ze čtyřiceti na deset let. „Komunikace je ve zkušebním provozu. S ohledem na probíhající jednání mezi ŘSD a sdružením OHL ŽSAlpine Bau CZ se k věci nevyjadřujeme,“ sdělila zástupkyně OHL ŽS Jana Matulajová.

Modernizaci D1 protáhly a prodražily chyby při přípravě oprav, tvrdí kontrolní úřad

Silničáři požadují, aby firma potrubí vykopala a uložila znovu na své náklady, které ŘSD odhaduje na dvacet milionů. Práce by ale znovu narušily provoz na dálnici. Zmíněné sankce by se odstraněním vad nemazaly. Stavbaři pak podle Kroupy nabízejí jen nepřijatelně nízkou srážku z ceny, navíc neprodloužili bankovní záruku. Soud bude muset rozhodnout o oprávněnosti nároků ŘSD i o tom, zda nepřevzetí stavby bylo správným krokem.

Čtěte vše o stavbách dálnic v Česku >>>

Problémy s úsekem mezi Lhotkou a Velkou Bíteší jsou od samého počátku. Firmy zakázku získaly za necelých 600 milionů, což bylo 62 procent předpokládané ceny. Vzápětí po převzetí staveniště však práci na dlouhé týdny zastavily s tím, že se v podloží objevily nečekané komplikace. Od té doby společnost OHL ŽS prošla personálním zemětřesením, vyměnilo se vedení. Podnik teď společně s partnery modernizuje také navazující úsek dálnice, kde je podle ŘSD vše v pořádku.

Na D1 bude méně radarů, ŘSD zrušilo tendr na nové

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!