RegioJet neuspěl, Slovensko mu odmítlo kompenzovat "sociální slevy"

11. ledna 2017 • 22:50

Soukromý železniční dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury neuspěl na Slovensku s návrhem, aby stát kompenzoval takzvané sociální slevy za přepravu vybraných skupin cestujících nejen ve státem dotovaných vlacích, ale i v komerčních spojích. RegioJet a ministerstvo dopravy o tom informovaly po schůzce ministra Arpáda Érseka s Jančurou. RegioJet zároveň potvrdil své dřívější rozhodnutí, že na konci ledna přestane provozovat své komerční dálkové vlaky mezi Bratislavu a Košicemi. 

"Vzhledem k tomu, že požadavek RegioJetu dotovat 'žluté vlaky' by znamenal další zatížení rozpočtu resortu dopravy, ministr Érsek tento návrh soukromého přepravce neakceptoval," uvedlo ministerstvo.

RegioJet v prohlášení potvrdil, že i po zmiňovaném jednání se situace nezměnila a že z hlavní slovenské trati odejde. "RegioJet byl ohledně svých návrhů na řešení situace ze strany ministerstva informován, že není reálné, aby studenti a senioři mohli využívat výhod jízdného zdarma u komerčních dopravců tak, jako je využívají v dotovaných rychlících," sdělil mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj.

Rychlá železnice vyjde na půl bilionu, povozíte se ale nejdříve za 18 let

Bezplatnou přepravu vybraných skupin cestujících či jiné sociální slevy stát proplácí dopravcům pouze ve vlacích, které si objednává jako veřejnou službu. RegioJet uvedl, že by mu v jeho dálkových vlacích postačovala kompenzace v poloviční výši.

RegioJet mezi slovenskou metropolí a Košicemi provozuje na vlastní komerční riziko tři páry dálkových vlaků denně. Odchod z tratě po více než dvou letech dříve zdůvodnil státními zásahy do železniční dopravy na Slovensku, a to zejména rozhodnutím o obnovení provozu vlaků vyšší kategorie InterCity (IC) státním slovenským dopravcem Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Státní dopravce mezitím ohlásil, že je připraven nahradit vlaky RegioJetu vlastními soupravami.

RegioJet končí s vlaky mezi Bratislavou a Košicemi, stěžuje si na zásahy státu

RegioJet ze skupiny Student Agency ukončení provozu zmiňovaných vlaků na Slovensku již oznámil i správci slovenské železniční infrastruktury ŽSR. Až do 26. února, tedy do změny jízdního řádu, bude muset dopravce podle ŽSR platit penalizaci ve výši asi devět eur (243 korun) za každý nevypravený vlak.

Kromě obnovení IC vlaků, na které ZSSK nepobírá státní dotace, podnikání RegioJetu v komerční vlakové dopravě na Slovensku ovlivnilo i rozhodnutí předchozí jednobarevné vlády premiéra Roberta Fica o zavedení bezplatného cestování dětí, studentů a seniorů ve státem dotovaných vlacích. Zmiňované kategorie cestujících tak nemusejí platit za přepravu například v rychlících ZSSK, kterým jízda na 445 kilometrů dlouhé trati z Bratislavy do Košic trvá déle než vlakům RegioJetu nebo spojům InterCity.

Železnici dnes staví stroje: Podívejte se na sedm největších "oblud" na českých kolejích

ZSSK obnovila provoz IC vlaků, který byl v minulosti ztrátový, loni v prosinci po necelém roce od jejich zrušení. Návrat IC vlaků na trať prosazoval nynější šéf parlamentu a nacionalistické Slovenské národní strany Andrej Danko, který před loňskými volbami tvrdil, že nesnáší žluté vlaky a žluté autobusy, protože nejsou slovenské a že žluté vlaky a autobusy musejí pryč.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotované vlakové spoje na regionální trati z Bratislavy do Komárna a provozuje i vlaky na mezinárodních linkách mezi Českou republikou a Slovenskem. Kromě toho na Slovensku v minulosti otevřel autobusové linky.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!