Řeky nutí krize měnit auta za pomalé vlaky

Řecké pomalé a skřípavé vlaky bývaly kdysi neoblíbeným způsobem cestování. Nyní však poprvé za několik desetiletí získávají nové fanoušky, protože Řekové se v době krize potýkají i s rostoucími cenami pohonných hmot a vysokými silničními daněmi. Raději tak nechávají svá milovaná auta doma. Domácí železniční monopol se tak poprvé dostal do zisku, píše agentura Reuters.

 Řecko, vlaky
15.12.2012 10:03   |  

Železniční síť v zemi tisíce ostrovů je nestejnorodá a nespolehlivá. Vynechává mnoho měst a jsou zde časté stávky. Zůstává však pro Řeky, jejichž země se nyní potýká s nejhorší hospodářskou krizí od druhé světové války, levnější alternativou k jízdě autem. Železniční doprava mezi dvěma největšími městy v zemi, Aténami a Soluní, vzrostla za prvních 11 měsíců letošního roku o 33 procent. A to i přesto, že nočnímu vlaku jezdícímu po této trase se žertem přezdívá karvuniaris, tedy v češtině něco jako „uhláček“, protože je pomalý a hlučný jako parní stroje z dávných dob.

„Život, jak víme, se změnil. Nejsou peníze na luxus jako auto, když ani nevím, jestli budu schopná zaplatit měsíční nájem,“ řekla agentuře Reuters 55letá účetní Vanesa Varveriová z Atén, která poté, co přišla o práci, začala používat vlak pro návštěvy svých rodičů.

„Prostě si to (auto) nemůžeme dovolit,“ dodává učitel Vassilis Davoras a usrkává kávu v pastelově modrém vozu rychlíku ze Soluně do Atén. Trasa dlouhá přes 500 kilometrů trvá vlakem šest hodin, autem jsou to zhruba 4,5 hodiny. Davoras jezdí do Atén zhruba desetkrát ročně. Jízda autem ho včetně benzinu a mýtného vyjde na 200 eur (přes 5000 korun). Jízda vlakem ho v průměru stojí 60 eur (více než 1500 korun).

Chudnoucí Řecko má jedny z nejvyšších cen benzinu

Růst daní, který je součástí úsporných opatření, způsobil růst cen benzinu v prosinci na 1,7 eura (43 korun) za litr. Řecko se tak zařadilo mezi země s nejvyššími cenami benzinu v Evropě.

Železniční síť v zemi provozuje silně zadlužený státní monopol Trainose, který vlastní železniční společnost OSE. Trainose vlastní 2500 kilometrů železniční sítě a provozuje zde 500 tras. Na příští rok je v plánu privatizace společnosti.

Přepravu po železnici zpomalují úzké tunely a stovky kilometrů jednokolejných tratí. S prohlubující se krizí ale roste zájem o přepravu vlaky a problémová společnost se díky tomu loni v prosinci poprvé dostala do zisku. Za první dva měsíce letošního roku, což jsou poslední dostupná data, firma vytvořila zisk téměř 142 tisíc eur po ztrátě 12,6 milionu eur o rok dříve.

Společnost se snaží o modernizaci železniční sítě. Odhaduje, že znovu objevený zájem o železnici bude pokračovat tak dlouho, dokud se zemi nepodaří dostat z ekonomických problémů.


Čtěte také:

Leo Express v ostrém provozu: zatím jen polovina spojů

Dráhy mírně zdražily, počet vlaků na klíčové trati roste

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

JPMorgan: Devizové trhy fungují po brexitu dobře

JPMorgan: Devizové trhy fungují po brexitu dobře

Devizové trhy fungují po čtvrtečním rozhodnutí Britů o odchodu z Evropské unie přes počáteční šok vcelku dobře. Tvrdí to Daniel Pinto z banky JPMorgan Chase, která je největším… více

Komerční prezentace
Mobilní web