Revoluce na kolejích: Arriva nabídla nižší cenu než ČD, míří na mosteckou trať

Na české železnici možná dojde se začátkem nového grafikonu 14. prosince k malé revoluci. Pod státní dotační deštník v dálkové dopravě poprvé míří i jiný dopravce než České dráhy. V klání o trať Plzeň - Most nabídla společnost Arriva nižší cenu než České dráhy.

Arriva spustila linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou
3.9.2014 14:56   |  

Ukázalo se to dnes při dopoledním otevírání obálek. Zatímco Arriva požaduje roční dotaci 37,3 milionu korun, České dráhy chtějí po státu 40,7 milionu. Přepočteno na jeden vlakový kilometr je to podle informací serveru E15.cz zhruba 81 ku 88 korunám.

O trať tak České dráhy pravděpodobně přijdou. Ministerstvo totiž bude v časové tísni volit podle ceny. „Vzhledem k tomu, že jediným kritériem byla cena, novým dopravcem by se měla stát Arriva. Nyní musíme posoudit celý obsah nabídky a návrh smlouvy, zda odpovídá právním předpisům i požadavkům ministerstva,“ uvedl mluvčí rezortu dopravy Martin Novák.

Jásot v kancelářích Arrivy by tak byl předčasný. Ministerstvo má přitom z časového hlediska nůž na krku. Trať Plzeň - Most je (spolu s linkou Liberec - Pardubice) českým unikátem. Šlo o první linky, kde se o provoz vlaků před téměř deseti lety soutěžilo. Dráhy tehdy soutěže vyhrály, čelily ale podezření, že takříkajíc podkoply ceny.

Letošní dotace na mostecké trati činí 28 korun na jeden vlakový kilometr, průměr na české železnici je přitom téměř 130 korun na vlakokilometr. Smlouvy definitivně vyprší letos v prosinci. Stát ale kvůli nepochopitelnému otálení nestihl vypsat řádný tendr a rozhodl se zadat provoz rychlíků přímo, což zákon umožňuje.

Uzavření smlouvy s ČD ale hatí právě Arriva, která projevila zájem o mosteckou trať. Ministerstvo proto nakonce uspořádalo jakousi pseudosoutěž, jejíž uzávěrka byla právě dnes. Smlouva má být uzavřeno pouze na rok, během té doby by se měl stihnout řádný tendr. Arriva patří do skupiny Deutsche Bahn.

Arriva na českých kolejích
Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz. Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.

K tématu čtěte:

Ministerstvo vrátilo Arrivu do hry o trať Plzeň–Most, dráhy musí zabojovat

České dráhy porazily Arrivu v soutěži o dvojici rychlíkových tratí

Arriva chystá spěšné vlaky kolem Prahy, chybí ale peníze

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Zeman u soudu: Altner byl jediným partnerem ČSSD ve sporu o Lidový dům

Zeman u soudu: Altner byl jediným partnerem ČSSD ve sporu o Lidový dům aktualizováno

Prezident Miloš Zeman u Obvodního soudu pro Prahu 1 řekl, že pro sociální demokracii byl ve sporu o Lidový dům partnerem právník Zdeněk Altner. O tom, že Altner uzavřel dohodu s… více

Komerční prezentace
Mobilní web