Rusko dá miliardy do sibiřských železnic

Ruský premiér Dmitrij Medveděv chce z rozpočtu vydat ekvivalent bezmála 170 miliard korun na modernizaci železniční sítě na Dálném východě. Posílit by se tím měl i rozvoj obchodu směrem na východ, což je považováno za klíčové pro budoucnost ruské ekonomiky. Samy ruské dráhy ale před časem vyčíslily své potřeby na více než trojnásobek plánované částky.

 Železnice na Sibiři
2.4.2013 19:56   |  

Rusko chce zvýšit svůj export po železnici na východ. Polovina ruského exportu zatím směřuje do Evropy, která se však potýká s dluhovou krizí. Moskva by tudíž ráda zdvojnásobila vývoz na rostoucí asijské trhy, které zatím zaujímají asi čtvrtinový podíl na celkovém ruském exportu. K tomu je však zapotřebí vylepšit infrastrukturu na Dálném východě.

Podle premiéra Medveděva by státní železnice měly do roku 2017 dostat nejméně 260 miliard rublů (asi 168 miliard korun) na rozvoj Bajkalsko-amurské magistrály (BAM) a souběžné Transsibiřské magistrály. Tyto prostředky byv měly patrně pocházet z penzijních fondů a z výnosů státního fondu „národního blahobytu“.

Nádraží v Omsku

„Je otázkou, zda tyto peníze budou stačit. Na jaře 2012 železnice odhadovaly nezbytné výdaje na tyto magistrály na 918 miliard rublů (asi 590 miliard korun),“ napsal server dp.ru.

„Bez významných investic na Dálném východě nedosáhneme klíčových cílů. Nemáme žádnou kouzelnou hůlku,“ prohlásil premiér na konferenci o rozvoji regionu. Kromě zvýšení propustnosti magistrál je zapotřebí také postavit nové dálnice mezi Chabarovskem, Vladivostokem a Nachodkou, a modernizovat dálněvýchodní přístavy.

„Klíčový je rozvoj BAMu a Transsibu, do kterého musíme zapojit všechny možné zdroje investic,“ prohlásil ministr financí Anton Siluanov. Podle něj by se do programu měli zapojit také soukromí investoři a dráhy by měly vydat dluhopisy.

Milion zaměstnanců

Ruské železnice zaměstnávají na milion lidí a spravují 85 tisíc kilometrů tratí. Společnost je sice na vládním seznamu firem určených k privatizaci, ale proti prodeji se staví mocný šéf drah Vladimir Jakunin. Ten nyní prohlásil, že slibovaných 260 miliard nelze opatřit jinak než ze státního rozpočtu.

Transsibiřská magistrála, spojující Moskvu s přístavem Vladivostok od roku 1916, měří bezmála 9300 kilometrů. Za komunismu byla - hlavně z vojenských a strategických důvodů - na východní Sibiři postavena severněji ležící BAM. Její délka přesahuje 4300 kilometrů.

Přeprava přes obě sibiřské železniční magistrály předloni dosáhla 16,2 milionu tun zboží. Dráhy odhadují poptávku v roce 2020 na více než 58 milionů tun.

Medveděv také slíbil, že brzy bude předložen návrh zákona o daňových úlevách pro firmy rozvíjející na Dálném východě investiční projekty „na zelené louce“. Takové firmy by měly být osvobozeny na pět let od daně ze zisku a dalších pět let by platily jen desetiprocentní sazbu.


Také čtěte:

Nejdražší olympijské hry v historii vyrůstají z ničeho

ČD Cargo založilo dceru pro přepravu aut po železnici


Autor: čtk, nos

Komentáře

Čtěte také

Roboti získávají nervový systém. Vědci je učí cítit bolest a včas reagovat

Roboti získávají nervový systém. Vědci je učí cítit bolest a včas reagovat Video

Naše celé tělo ale i jednoduché organismy jsou vybavené nervovým systémem, který dokáže pomocí různých senzorů (teplo, tlak, zvuk a další) rozpoznat překročení určité kritické… více

Komerční prezentace
Mobilní web