Ryanair se obrací na Čínu: chce letadla s většími dveřmi | E15.cz

Ryanair se obrací na Čínu: chce letadla s většími dveřmi

Ryanair se obrací na Čínu: chce letadla s většími dveřmi
Ryanair
• 
ZDROJ: profimedia.cz

vrb

Největší evropský nízkonákladový přepravce Ryanair hledá způsob, jak zastavit pokles zisků. Jedním z nápadů dravé irské aerolinky je rozšířit vstupní palubní dveře u letadel a zrychlit tak nástup pasažérů. Co nejkratší doba obrátky letadla na letišti je u nízkonákladových společností klíčová a každá ukrojená minuta znamená úsporu. O realizaci myšlenky Ryanair jedná s čínskou firmou Comac.

I na štiku leteckého průmyslu dopadá evropská recese a vysoké ceny paliv. Zisk Ryanairu se v posledním čtvrtletí propadl o 29 procent a skončil hůře, než se čekalo. Není tedy divu, že firma hledá další cestičky, jak svůj provoz ještě více zlevnit. Nápad, aby část pasažérů cestovala ve stoje, neprošel. Do hry teď vstupuje nový nápad – rozšířené palubní dveře, do kterých se bude vstupovat po dvou.

„Chceme, aby se do vstupních dveří vešli dva lidé. Když budou dveře širší, nástup a výstup pasažérů do letadla se zrychlí. Chceme letadlo, které bude co nejlépe odpovídat našemu obchodnímu modelu,“ cituje zástupce ředitele Ryanairu Howarda Millara britský The Guardian.

Podle Millara se Boeing i Airbus k realizaci myšlenky rozšířených palubních dveří staví zdrženlivě. Zdráhání velikánů chce využít Čína, která si radikální změnu klasického designu letadel dovede představit. „Boeing a Airbus se na vás dívají, jako byste měl dvě hlavy, když mluvíte o letadlu s většími dveřmi,“ stěžuje si Millar. Čínská firma Commercial Aircraft Corporation of China (Comac) podle něj naopak už pracuje na prototypu stroje s novými dispozicemi.

Ryanair v současnosti provozuje asi tři stovky Boeingů 737, plánuje ale novou zakázku na dodávku letadel od roku 2020. A šanci prorazit mezi tradiční obry leteckého průmyslu má právě Comac se svým plánovaným modelem C919 s 200 sedadly. Ryanair podle Millara také s Číňany řeší, jestli by nešlo nějak zmenšit zázemí letadla, které je pro nízkonákladovou společnost, která neservíruje během letů jídlo, zbytečně velké.

Ryanair letos očekává celkový zisk v rozmezí 400 až 440 milionů eur. V minulém finančním roce dosáhl rekordních 502,6 milionu eur. Letošní předpokládaný pokles zisku bude první po čtyřech letech růstu.

Průměrná cena letenky u Ryanairu se za čtvrtletí zvýšila o čtyři procenta, což je v souladu s firemním celoročním předpokladem tříprocentního růstu. Celkové příjmy na cestujícího se podařilo zvednout o pět procent.

Autor: vrb
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!