S pendolinem bude soupeřit Rapid Expres

25.10.2010 9:36   |  

Českým drahám roste na trati z Prahy do Ostravy další konkurent, společnost Rapid Expres. Ta je vedle Student Agency druhým dopravcem, jenž si troufá soutěžit s pendolinem Českých drah. Podle dostupných informací už Rapid Expres nakoupil pět osobních vlaků od švýcarské společnosti Stadler, jezdit chce v pravidelných dvouhodinových intervalech od prosince 2012.

Podrobnosti firma sdělit nechce. „Na nějaké detaily je ještě příliš brzy,“ sdělil Marek Guth z finanční společnosti Aakon Capital, která za projektem stojí.

Jako první se s Českými drahami na železnici Praha – Ostrava utká Student Agency, která chce na této trati jezdit se svými soupravami v létě příštího roku. „V této chvíli jednáme o smlouvě s dodavatelem vlaků. Příští rok už budeme určitě jezdit,“ tvrdí Jiří Schmidt, manažer společnosti RegioJet, která se ve skupině Student Agency zaměřuje na železniční dopravu.

Trať z Prahy do Ostravy je jediná v Česku, kde jde o konkurenční boj bez finanční pomoci státu, a tedy i bez vypisování soutěží na dopravce. Zájemci stačí schválení drážního úřadu a příděl časů v grafikonu od Správy železniční a dopravní cesty.

Podle Schmidta jde ale teprve o začátek, protože cílem všech soukromých společností je podílet se na provozu dotovaných rychlíků. „Dnes je všechny provozují České dráhy a stát jim za to vyplácí čtyři miliardy. To je velmi lukrativní kšeft,“ řekl Schmidt. Proto také Student Agency vítá, že se nový ministr dopravy Vít Bárta rozhodl první várku tratí zpřístupnit i konkurenci. V minulých dnech totiž požádal o zveřejnění záměru v úředním věstníku EU. Konkrétně se má soutěžit o tři tratě: Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc, Praha–Ústí nad Labem–Karlovy Vary–Cheb a Praha–Roudnice/Labem– Ústí/Labem–Děčín. Tendry může stát vypsat až za rok po oznámení. Na zmíněných spojích by se tak mohli alternativní dopravci objevit od jízdního řádu 2013/2014.

„Samozřejmě, že se budeme o provoz na těchto tratích ucházet,“ dodal Schmidt. Zájem bude mít podle Tomáše Frančíka i společnost Viamont, sídlící v Ústí nad Labem, která už jedná s případnými výrobci vlaků. „V případě vyhlášení tendru na zmíněné tři tratě se do něj přihlásíme. Koupi či nájem vlaků budeme řešit, jakmile bude známá specifikace vlaků pro tyto tratě,“ prohlásil marketingový ředitel Veolie Transport Ivo Novotný.

Expert na železniční dopravu Igor Chovanec si myslí, že do soutěží se přihlásí i další železniční společnosti působící na českém trhu. „Počítal bych i se zájmem německých drah Deutsche Bahn,“ řekl.

České dráhy se konkurence nebojí, ať už jde o dotované či nedotované tratě. „Dosud zveřejněné ceny společnosti RegioJet na trati Praha–Ostrava kopírují přibližně náš ceník obyčejného jízdného,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Dálkové rychlíky v ČR provozují nyní výhradně České dráhy, které mají od loňska s ministerstvem dopravy desetiletou smlouvu. Každý rok však lze ze smlouvy vyjmout 15 procent výkonů. Do deseti let by se tak mělo soutěžit až o 75 procent výkonů dálkové osobní dopravy.

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Reportáž: Brdy znovuobjevené. Vojenský prostor se po 90 letech otevřel

Reportáž: Brdy znovuobjevené. Vojenský prostor se po 90 letech otevřel Fotogalerie

Dlouho to tady patřilo jen vojákům. Likvidovali vesnice, brázdili lesy těžkou technikou, vzduchem svištěly rakety. Pak se zelená plocha velká 260 km2 pomalu začala otevírat lidem… více

Komerční prezentace
Mobilní web