Silničáři chystají díky novele zákona vlnu vyvlastňování | E15.cz

Silničáři chystají díky novele zákona vlnu vyvlastňování

Silničáři chystají díky novele zákona vlnu vyvlastňování
ilustrační foto
• 
ZDROJ: FCC Construccion

Jan Šindelář

Českem se v příštích měsících prožene vyvlastňovací vlna. Dosud krajní nástroj státu, jak se dostat k pozemkům potřebným pro stavbu dálnic, se zřejmě stane standardem. „Na konci roku čekáme stovky až tisíce vyvlastňovacích řízení,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Může za to novela vyvlastňovacího zákona, která platí od března. Ta má eráru ušetřit ročně miliardy, zároveň ale vyvolala mezi majiteli pozemků širokou neochotu prodávat dobrovolně.

Například na dálnici D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Budějovicemi ještě nedávno silničáři podle původních pravidel vcelku hladce vykoupili 85 procent potřebných pozemků. U okruhu kolem jihočeské metropole, kde je výkup parcel na začátku, už je to jinak. Z 870 vlastníků jich zatím prodalo jen osm, a to podle starých pravidel, a ředitelství silnic odhaduje, že vyvlastnit bude třeba až 80 procent všech pozemků.

Důvod je jasný. Majitelé půdy měli podle původního zákona jistotu, že dostanou za metr čtvereční pod budoucí dálnicí – bez ohledu na odhad – minimálně sto korun. Nově se však vykupuje podle odhadu. Na zmíněném úseku D3 tak bude stát za zbylých 15 procent pozemků platit jen cenu pole, tedy 12 až 15 korun za metr čtvereční. Nabídku sice může zvýšit na dvojnásobek, ale tím vlastníky zřejmě neoslní. Zvláště když sousedé už dostali několikanásobně více.

„Parlament to jenom pokazil, s výkupy pozemků jsou teď neuvěřitelné problémy. Vlastník chce jenom férovou cenu. Takto se v konečném důsledku stavby prodražují,“ uvedl bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura, který ve sněmovně proti novince hlasoval.

Strašákem pro majitele, kteří odmítnou prodat silničářům pozemek dobrovolně, může být, že v případě vyvlastnění jim stát nabídne už jen holý odhad bez stoprocentního bonusu. Nadějí je naopak fakt, že vyvlastňovací úřad může vycházet z úplně jiné odhadní ceny než silničáři. Navíc ještě zbývá možnost obrátit se na soud. Ten sice v případě, že vlastníkům půjde čistě o peníze, nebude mít nově automaticky odkladný účinek, i tak se ale výstavba oddálí celou vyvlastňovací procedurou zhruba o půl roku. „Je to komplikovanější, než to bylo. I v minulosti jsme museli sáhnout k vyvlastnění, teď jich ale bude určitě více,“ potvrzuje šéf jihočeského ŘSD Miloslav Ouředník.

Zda se nový systém státu nakonec vyplatí, ukážou následující měsíce.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!