Skanska podá rozklad v kauze zakázky desetiletí

E15 exkluzivně Stavební společnost Skanska se v souboji o takzvanou železniční zakázku desetiletí nevzdává. Vedení firmy se dnes v kauze miliardového koridoru u Plzně rozhodlo podat rozklad k předsedovi antimonopolního úřadu Petru Rafajovi. Stalo se tak poté, co úřad v minulých dnech námitky Skansky proti postupu Správy železniční dopravní cesty zamítl.

České dráhy
17.4.2013 13:12   |  

Rozklad, který stavební firma podala už tak výrazně zpožděný projekt dále oddaluje, s tím přitom narůstá hrozba ztráty evropských peněz. Ty se mají na financování podílet až 80 procenty. Zakázku, jejíž součástí je i nejdelší tunel v tuzemsku, vyhrál Metrostav ve sdružení se Subterrou. Oproti očekávaným 7,5 miliardy přišel vítěz s cenou čtyři miliardy korun. Skanska skončila druhá, když nabídla 4,75 miliardy korun.

Jádro sporu tkví právě ve způsobu ražby čytři kilometry dlouhého tunelu, který je součástí stavby. Metrostav podle informací deníku E15 hodlá použít razicí štít, Skanska počítala s využitím vrtání a odstřelování. Odkazuje přitom na zadávací dokumentaci SŽDC. Správa železnic naopak argumentuje tím, že alternativní návrhy jsou přípustné.

Stavba může přijít o evropské dotace

Spor se vleče dlouhé měsíce, zakázka byla vypsána už loni v únoru. Stavbu je přitom třeba dokončit do prosince 2015, aby ji Evropská unie zaplatila. To už se teď ale nestihne. Nejhorším scénářem je, že stát obří náklady zaplatí ze svého. Peníze ale na to připravené nemá a není jasné, kde by je vzal. Správa železnic proto doufá, že přesvědčí unii, aby připustila takzvané fázování.

To spočívá v tom, že evropské fondy proplatí alespoň peníze, které se podaří do konce roku 2015 prostavět. V ideálním případě (když se začne stavět v červnu) se prostaví 3,5 miliardy korun, zbylá půl miliarda už by nebyla pro stát taková zátěž. „Věřím, že tento projekt významně zrychlí dosud nekonkurenceschopné železniční spojení mezi Prahou a Plzní a zlepší také bilanci čerpání evropských prostředků,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. Ten je přesvědčen, že se unii podaří k fázování přemluvit.

Koridor Rokycany–Plzeň
celková délka úseku měří zhruba 21 kilometrů
součástí stavby je čtyřkilometrový tunel, nejdelší v Česku
dílo není modernizace, stavět se má na zelené louce
stavba navazuje na úsek Zbiroh–Rokycany
rychlost vlaků se zvýší na 160 kilometrů v hodině
odhadovaná cena byla skoro osm miliard

O železničních zakázkách čtěte více:

Železniční superzakázka: trať do Horusic postaví nejlevněji Eurovia

První rychlotrať vznikne ve směru Praha – Lovosice


Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

JPMorgan: Devizové trhy fungují po brexitu dobře

JPMorgan: Devizové trhy fungují po brexitu dobře

Devizové trhy fungují po čtvrtečním rozhodnutí Britů o odchodu z Evropské unie přes počáteční šok vcelku dobře. Tvrdí to Daniel Pinto z banky JPMorgan Chase, která je největším… více

Komerční prezentace
Mobilní web