Slováci pustí lodě z Baťova kanálu do Hodonína | E15.cz

Slováci pustí lodě z Baťova kanálu do Hodonína

Slováci pustí lodě z Baťova kanálu do Hodonína
Baťův kanál
• 
ZDROJ: profimedia.cz

Jan Šindelář

Plány přivést lodě z Baťova kanálu až do Hodonína nabývají reálnější podoby. Tři roky poté, co mělo být podle původních plánů hotovo, dostane nyní vláda na stůl mezistátní dohodu se Slovenskem. Ta umožní splavnění posledních zhruba 700 metrů hraniční říčky Radějovky, která nad Hodonínem ústí do Moravy.

Slovensko přitom záměr dlouho blokovalo. Úprava toku si totiž mimo jiné vyžádá úpravy jeho břehu. Ten navíc čeští stavbaři využijí i v průběhu stavby.

„Pro rozvoj rekreační plavby na Baťově kanálu je zapotřebí, aby vodní cesta končila v turisticky atraktivnějším místě. Tímto cílem rekreační plavby může být město Hodonín, které by pak tvořilo přirozený jižní konec rekreační vodní cesty,“ píše se v předkládací zprávě pro vládu, kterou má deník E15 k dispozici.

Ředitelství vodních cest zatím počítá s náklady 125 milionů korun, peníze by měl dodat rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka se smlouva dostane na jednání kabinetu do konce května.

Východomoravská rekreační vodní cesta zatím končí u jezu na Radějovce mezi poli. Na jezu by měla nově vzniknout plavební komora, projekt rovněž počítá s rozšířením říčky na šest metrů a prohloubením na 1,5 metru. Při ústí do řeky Moravy se počítá s rozšířením až na 16 metrů. Čtyřiapadesát kilometrů dlouhá vodní cesta z Otrokovic do Rohatce vznikla ve třicátých letech na popud podnikatele Jana Antonína Bati.

Sloužila k dopravě lignitu do otrokovické tepelné elektrárny. Postupná obnova se děje od devadesátých let, nyní slouží pouze rekreační plavbě. Ročně plavební trasu podle údajů ředitelství vodních cest využije na 60 tisíc turistů. Její prodloužení má její atraktivitu ještě zvýšit.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!