Slovensko nalije peníze do Carga před privatizací

Slovenská státní železniční společnost Cargo spustila nákup služeb, jež se mohou vyšplhat až k 22 milionům eur. Toto prosté konstatování zaujme více, když si uvědomíme, že se tak děje jen pár týdnů před definitivním nalezením strategického partnera pro jednu z dceřiných společností, Cargo Wagon. Tuto sumu chce přitom firma zaplatit za revizi a obnovu tisícovky vozů.

Stát nalije peníze do Carga před privatizací
21.2.2014 8:15   |  

Podle odborníků se stát chystá investovat peníze, na kterých by se měl podílet už také nový akcionář. Peněženky daňových poplatníků tak ztenčí o miliony eur. Cargo však toto tvrzení odmítá a za svým rozhodnutím si stojí.

Tvrdí totiž, že by jinak kvůli chybějící revizi hrozilo odstavení vagonů. Možný výpadek tisícovky vozů však podle šéfa Institutu dopravy a hospodářství Ondreje Mateje nemůže Cargo položit, protože má k dispozici dostatečný počet vagonů s revizí. „Chtějí ještě rychle vytáhnout peníze ze společnosti,“ řekl deníku E15 Matej, který byl poradcem bývalé premiérky Ivety Radičové. Na to, že tímto krokem státní firmy budoucí investor ušetří, upozorňuje opoziční strana Svoboda a Solidarita. Té se nezamlouvá celý proces privatizace, kterou premiér Robert Fico nazývá vstupem strategického partnera.

Trnitá cesta k odstátnění
Železniční společnost Cargo vznikla v roce 2005, kdy chtěl stát oddělit nákladní dopravu od osobní. Tehdejší druhá vláda Mikuláše Dzurindy plánovala Cargo zprivatizovat, ale zastavily ji předčasné volby. Celý proces potom zrušila první vláda Roberta Fica v roce 2006. Ta se snažila firmu udržet ve státních rukou a pomoci jí dotací téměř 170 milionů eur. Nakonec se však rozhodla k jejímu postupnému odprodeji. Otázkou zůstává cena. Podle odborníků bude určitě nižší než 520 milionů eur, které mělo Cargo přinést do státní kasy v roce 2006. Firma se dlouhodobě nachází ve ztrátě desítek milionů eur.

O odprodeji části firmy vláda rozhodla v létě minulého roku i navzdory předchozím Ficovým tvrzením o nesprávnosti privatizace strategických státních firem. Byla to právě jeho první vláda, která v roce 2006 zastavila už rozběhnutý prodej sta procent akcií Carga. Dnes však už plánuje vytvořit tři dceřiné společnosti, do každé vložit část majetku dopravce a část každé společnosti prodat. Nejvíc by přitom měla získat právě z Cargo Wagon, do kterého vloží více než dvanáct tisíc vozů.

V této dceři si vláda chce nechat kontrolu nad 34 procenty akcií a zbytek převést za odhadovaných 180 milionů eur na vítěze soutěže, jehož jméno by mělo být známo už v dubnu. Do firmy by měl vstoupit ve druhé půli roku.

Nejvážnějším kandidátem je podle medializovaných informací švýcarská firma AAE Ahaus-Alstatter Eisenbahn. Kdokoli však akcie koupí, má podle Mateje vyhráno. Získá totiž vozy, z nichž drtivou většinu – 8200 kusů – bude zpětně pronajímat Cargu minimálně osm let, a tak jí stát možná sám zaplatí celou investici do firmy. Roční pronájem by měl Cargo vyjít přibližně na 35 milionů eur.


Čtěte také:

Polské cargo má zájem o to slovenské. Fico to odmítá

ČD Cargo se možná spojí se partnerskou firmou ze Slovenska

Autor: Edita Muchová

Komentáře

Čtěte také

Junckerova noční můra: Budou následovat další referenda?

Junckerova noční můra: Budou následovat další referenda? aktualizováno

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker se obává, že po Británii budou následovat další referenda o setrvání v Evropské unii i v dalších členských zemích. Řekl to v rozhovoru… více

Komerční prezentace
Mobilní web