Soumrak Vítkovické závodní dráhy. Podívejte se, jak vypadala v dobách největší slávy | E15.cz

Soumrak Vítkovické závodní dráhy. Podívejte se, jak vypadala v dobách největší slávy

Michal Nosek

Vítkovické strojírny se musely od svého vzniku vypořádat s potřebou dovozu obrovského množství surovin a zboží. To mohla zvládnout pouze drážní doprava, ta v Ostravě funguje již 161 let.

Vítkovické hutě, koksovny a strojírny bylo nutné zavážet. Naopak hotové výrobky a odpad vyvážet zákazníkům a na haldy. Řádově se jednalo o stovky tisíc tun ročně. Přímá vlečka ze stanice v Přívoze až do vítkovických železáren zahájila provoz v dubnu 1856. Vagóny tehdy tahala koňská spřežení. V roce 1858 na místní koleje vyjely první parní lokomotivy.

S rozvojem hutí a dalších vítkovických závodů postupně vznikala a rostla Vítkovická závodní dráha. Uhlí a koks pocházely z dolu Hlubina a dalších ostravských dolů a koksoven. Stovky tisíc tun železné rudy ročně pak dojíždělo z celého světa, za socialismu samozřejmě z Ruska.

S uzavřením části provozů se postupně snížil i význam místní dráhy. K největší redukci kolejiště a výkonů došlo po uzavření vítkovických vysokých pecí v roce 1998 kdy výkony dopravního závodu spadly asi na desetinu. 

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

„V nejlepších časech bylo v pohybu na vlečce i padesát lokomotiv současně, zboží a suroviny bylo třeba s vozy rozposunovat, složit, naložit, zvážit, připravit dokumenty a odvézt na předávací kolejiště Dolního nádraží aby po převzetí dalšími dopravci se vydalo doslova do celého světa," vzpomíná jeden ze strojvůdců, který na vlečce působil.

VZD (Vítkovická závodní dráha) je historický název pro nynější akciovou společnost Vítkovice Doprava. Ta obsluhuje vlečky ostravských vítkovických závodů, závod Vítkovce Steel a také kolejiště Ferony. Zajíždí rovněž na vlečku společnosti ArcelorMittal k obsluze vítkovické kovárny která je v areálu ArcelorMittal v Kunčicích.

Jde rozsahem o obrovské kolejiště o délce zhruba 7,3 km, od Dolního nádraží až po Horní nádraží vlečky v centru Vítkovic. Z Horního nádraží kdysi vedla vlečková spojovací kolej do stanice Ostrava-Poruba.

"Nynější nástupce VZD, akciová společnost Vítkovice Doprava, v současnosti hlavně naváží polotovary pro výrobu a válcování plechů pro závod Vítkovice Steel, válcovna kvarto a odváží hotové tlusté plechy a válcované zboží. Jejich lokomotivy se symboly zvířat můžete potkat na kolejích po celé České Republice," doplnil strojvůdce

Více informací o VZD na www.zelam.cz

Pomníky nehod. Zachovalé vraky letadel je možné najít po celém světě
Takhle se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa
Co vidí strojvedoucí na trase Posázavského pacifiku? Prohlédněte si krásy slavné krajiny

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!