Soutěž o miliardy na vlaky rozhodne hra o datum

Je to otázka za více než dvě miliardy korun, o tolik jde v pilotním železničním tendru na dotované rychlíky Ostrava–Opava–Krnov–Olomouc. Ministerstvo dopravy tvrdí, že musí tendr zrušit poté, co úředníci vyřadili ze soutěže firmu Arriva. Jediným účastníkem tak zůstal RegioJet podnikatele Radima Jančury. Rezort se přitom odvolává na novelu zákona o veřejných zakázkách. Jenže jak zjistil deník E15, je to především hra o datum s několikerým výkladem.

 Radim Jančura
20.2.2013 6:16   |  

Tendr byl totiž vyhlášen loni 27. března, tedy čtyři dny před platností zmíněné novely. Soutěž by se tak měla řídit starou úpravou, podle níž lze vyhlásit vítěze i v případě účasti jediné firmy. Při takovém výkladu by RegioJet mířil k vítězství.

Tento právní názor podpořila i nezávislá veřejná instituce, která poskytla deníku E15 konzultaci. Zcela odmítla argument ministerstva, že evropský věstník (TED) přinesl informace o tendru až začátkem dubna. Důležité je totiž datum odeslání. „V konkrétním případě bylo řádné oznámení odesláno k uveřejnění 26. března 2012, uveřejněno v národním věstníku dne 27. března 2012 a tentýž den odesláno do TED. Zakázka se bude tedy řídit zněním zákona před 1. dubnem 2012,“ píše se ve zprávě.

Ministerstvo ale trvá na svém. Soutěž se prý primárně řídí zákonem o veřejné dopravě. Ten zhusta odkazuje na zákon o veřejných zakázkách, na rozdíl od něj ale považuje nabídkové řízení za zahájené dnem uveřejnění. To se v případě českého věstníku stihlo, u evropského už nikoli. Konečné slovo tak zřejmě bude mít až soud.

Sám Jančura byl uvedenými informacemi překvapen a ověřoval je u právníků. „Nejdříve počkáme na další kroky Arrivy, které přejeme hodně zdaru a návrat do soutěže. Každopádně ale budeme po ministerstvu dopravy chtít, aby vyhlásilo vítěze,“ řekl podnikatel. Připomněl tak, že Arriva chce proti vyřazení ze soutěže podat námitku, i když podle ministerstva neprokázala dostatečnou kvalifikaci odpovědných osob.

Krnovská soutěž má sloužit jako vzor pro další liberalizaci dotované železnice. RegioJet nabízí, že bude rychlíky provozovat za dotaci 188 korun za vlakový kilometr, Arriva je o korunu dražší. Podle nedávno zveřejněných údajů doplácel stát Českým drahám v roce 2010 na tuto trať 225 korun na vlakový kilometr, za loňský rok už ale dráhy uvádějí číslo 165 korun. Odborníci vesměs považují tendr od počátku za vadný, řada firem včetně Českých drah účast vzdala.


Čtěte také:

Liberalizaci železnice zhatilo gymnázium

Liberalizace železničního trhu míří k ledu

Dráhy dál bojují proti tendru na rychlíky


Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Erdogan chce mít kontrolu nad armádou i rozvědkou

Erdogan chce mít kontrolu nad armádou i rozvědkou

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan požaduje v rámci reformy armády, aby měl kontrolu nad rozvědkou i armádou. O reformě jednala nejvyšší vojenská rada. Nyní jsou armáda i… více

Mobilní web