Stát dá miliardy na nejdelší tunel v Česku. Napojí Budějovice na koridor

Města Plzeň a České Budějovice se budou moci pochlubit vedle piva i dalším společným znakem. Na síť železničních koridorů napojí obě města nejdelší železniční tunely v republice. Zatímco ten plzeňský čtyřkilometrový se začíná stavět, s budějovickým pětikilometrovým si správa železnic dlouho lámala hlavu a s jeho výstavbou pro jeho nákladnost váhala.

Železnice
19.9.2013 6:23   |  

Nyní ale ambiciózní plány nabývají konkrétnějších podob. „Jiná varianta v podstatě není. S vypsáním soutěže počítáme v roce 2015, s podpisem smlouvy a zahájením stavby v roce 2016,“ řekl deníku E15 generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář.

Napojení čtvrtého koridoru na Budějovice má být vskutku monumentální. Z celkových dvaceti kilometrů mezi Ševětínem a budějovickou čtvrtí Nemanice bude osm kilometrů vedeno pod zemí. Chotýčanský tunel bude s pěti kilometry nejdelší v Česku. Tomu odpovídají i náklady, první odhady hovoří až o 12 miliardách korun. Půjde tak o nejnákladnější železniční projekt za poslední tři dekády. Zprovozněním tunelů se fakticky dokončí čtvrtý koridor z Prahy do Českých Budějovic.

Drahé přejezdy
Správa železnic spustila rozsáhlou modernizaci přejezdů. Za dvě miliardy korun chce za dva roky zabezpečit čtyři stovky přejezdů z celkových více než osmi tisíc. Začala už na trati Rumburk–Dolní Poustevna. Akce pomůže dočerpat evropské peníze.

Součástí Chotýčanského tunelu budou například čtyři únikové šachty kolmo na povrch. Druhý Hosínský tunel bude měřit tři kilometry. Na celou stavbu by měly podle nynějších plánů přispět také evropské fondy v rámci operačního programu Doprava II.

Pro srovnání, nejdražší porevoluční železniční stavbou je Nové spojení v Praze. Estakáda mostů a tunelů pod vrchem Vítkovem vyšla na devět miliard korun. Druhým je úsek třetího koridoru Rokycany–Plzeň, jehož součástí je zmíněný tunel u Plzně. Metrostav zakázku vyhrál s cenou čtyři miliardy korun. S tunely ovšem vzniká otázka, kam s vytěženou zeminou. U Budějovic to chce správa železnic vyřešit šalamounsky. Zemí a horninou zasype starou trať, která vede v zářezu.


Čtěte také:

Správa železnic vrhá na trh další stavby

Železnice hledá recept, jak utratit 25 miliard korun dotací

Antimonopolní úřad prošetří dvoumiliardový tendr SŽDC, zahájil řízení

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Tykač by koupí OKD ovládl českou těžbu uhlí, varuje analytik

Tykač by koupí OKD ovládl českou těžbu uhlí, varuje analytik

Zájem finančníka Pavla Tykače o koupení černouhelné OKD dává logiku, shodují se analytici. Upozorňují především na Tykačovy dobré informace z oboru, které má díky své skupině… více

Komerční prezentace
Mobilní web