Stát přidal drahám šest korun na kilometr

Rychlíky Českých drah vyjdou stát příští rok na výrazně více peněz než letos. Podle smluv mezi drahami a ministerstvem dopravy dostane dopravce za jeden vlakový kilometr v průměru přes 120 korun, letos to přitom nebylo ani 114 korun. Navýšení tak činí téměř šest procent.

ilustrační foto
16.12.2011 7:47   |  

Kvůli vyšší sazbě DPH navíc dráhy už přibližně o pět procent zvedly jízdné. Daňový poplatník tak zaplatí za vlaky více hned na dvou stranách, jednou ve formě dotace a podruhé ve formě jízdného.

Dotované vlaky najedou příští rok o 2,6 milionu kilometrů méně než letos, stát ale za ně zaplatí stejné čtyři miliardy korun. Ministerstvo dopravy a dráhy vyšší dotaci odůvodňují shodně: z objednávky vypadly vlaky mezi Prahou a Ostravou, které byly ziskové a přispívaly na méně výnosné spoje. „S ohledem na tuto skutečnost muselo nutně dojít ke změně výše vyrovnání, vztažené na průměrný vlakový kilometr. Druhotně zde figuruje i nárůst některých nákladových položek, například ceny energií,“ uvedl ředitel odboru veřejné dopravy na ministerstvu dopravy Ondřej Michalčík.


Čtěte také: Nový řád ČD začal platit. Jízdenky jsou dražší o pět procent


Vyjmutí vlaků na trati Praha–Ostrava zpod dotačního deštníku stát odůvodňuje principem rovnosti v podnikání. Na trať vstoupil v září podnikatel Radim Jančura se svým RegioJetem. Jenže stát zavedením tohoto principu ztratil kontrolu nad zisky, které vlaky generují; nemůže dráhy nutit přelévat je do ztrátových vlaků. Navíc ministerstvo už nemůže ani ovlivnit jízdní řád mezi Prahou a Ostravou, například počet zastávek nebo frekvence spojů.

„Dopravci je jezdí na vlastní podnikatelské riziko a tržby z nich již neslouží ke snížení ztráty ostatních objednaných spojů. Jinými slovy, stát si objednává méně lukrativní linky, kde nižší výnosy z tržeb kryjí náklady z menší části, než tomu bylo doposud,“ doplnil za ČD Radek Joklík.

V evropském srovnání dostávají České dráhy na jeden vlakový kilometr spíše podprůměrnou částku. Například na Slovensku činila platba v roce 2010 zhruba 170 korun, v Maďarsku 160 korun a v Německu 250 korun. Poláci platí kolem 65 korun a Slovinci 98 korun za vlakový kilometr.

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Tesco ve střední Evropě prý chtěla koupit maďarská banka, Orbán byl proti

Tesco ve střední Evropě prý chtěla koupit maďarská banka, Orbán byl proti

O údajném prodeji středoevropských aktivit zadluženého britského řetězce Tesco se po Česku a Slovensku začalo spekulovat i v maďarských médiích. Podle nich měla o akvizici silný… více

Komerční prezentace
Mobilní web