Stát přidal drahám šest korun na kilometr

Rychlíky Českých drah vyjdou stát příští rok na výrazně více peněz než letos. Podle smluv mezi drahami a ministerstvem dopravy dostane dopravce za jeden vlakový kilometr v průměru přes 120 korun, letos to přitom nebylo ani 114 korun. Navýšení tak činí téměř šest procent.

ilustrační foto
16.12.2011 7:47   |  

Kvůli vyšší sazbě DPH navíc dráhy už přibližně o pět procent zvedly jízdné. Daňový poplatník tak zaplatí za vlaky více hned na dvou stranách, jednou ve formě dotace a podruhé ve formě jízdného.

Dotované vlaky najedou příští rok o 2,6 milionu kilometrů méně než letos, stát ale za ně zaplatí stejné čtyři miliardy korun. Ministerstvo dopravy a dráhy vyšší dotaci odůvodňují shodně: z objednávky vypadly vlaky mezi Prahou a Ostravou, které byly ziskové a přispívaly na méně výnosné spoje. „S ohledem na tuto skutečnost muselo nutně dojít ke změně výše vyrovnání, vztažené na průměrný vlakový kilometr. Druhotně zde figuruje i nárůst některých nákladových položek, například ceny energií,“ uvedl ředitel odboru veřejné dopravy na ministerstvu dopravy Ondřej Michalčík.


Čtěte také: Nový řád ČD začal platit. Jízdenky jsou dražší o pět procent


Vyjmutí vlaků na trati Praha–Ostrava zpod dotačního deštníku stát odůvodňuje principem rovnosti v podnikání. Na trať vstoupil v září podnikatel Radim Jančura se svým RegioJetem. Jenže stát zavedením tohoto principu ztratil kontrolu nad zisky, které vlaky generují; nemůže dráhy nutit přelévat je do ztrátových vlaků. Navíc ministerstvo už nemůže ani ovlivnit jízdní řád mezi Prahou a Ostravou, například počet zastávek nebo frekvence spojů.

„Dopravci je jezdí na vlastní podnikatelské riziko a tržby z nich již neslouží ke snížení ztráty ostatních objednaných spojů. Jinými slovy, stát si objednává méně lukrativní linky, kde nižší výnosy z tržeb kryjí náklady z menší části, než tomu bylo doposud,“ doplnil za ČD Radek Joklík.

V evropském srovnání dostávají České dráhy na jeden vlakový kilometr spíše podprůměrnou částku. Například na Slovensku činila platba v roce 2010 zhruba 170 korun, v Maďarsku 160 korun a v Německu 250 korun. Poláci platí kolem 65 korun a Slovinci 98 korun za vlakový kilometr.

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Romové jsou na úřadech ve výhodě, myslí si většina Čechů

Romové jsou na úřadech ve výhodě, myslí si většina Čechů

Lepší možnosti při hledání bydlení jednání na úřadech, horší při hledání práce. Tak si život romské menšiny představují obyvatelé České republiky. Vzájemným soužitím se zabýval… více

Mobilní web