Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

16. ledna 2017 • 19:49

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na zřízení takzvané státní půjčovny vlaků. Vyplývá to z informací deníku E15 z dnešního jednání tripartity. Úřadu se nepodařilo přesvědčit odbory ani vládní koaliční partnery, zásadní odpor pak přišel ze strany Českých drah. 

Návrh na zřízení státní půjčovny vlaků je pod palbou

Ministerstvo dopravy chce opuštěním plánu odblokovat jednání o liberalizaci dotované železnice, půjčovna vlaků byla součástí stejného materiálu. "S ohledem na nesouhlasná stanoviska v meziresortním řízení i v rámci dnešního jednání tripartity, ministerstvo dopravy odblokuje projednání materiálu vynětím části využití prostředků z OPD na nákup železničních vozidel pro dálkovou dopravu," potvrdil mluvčí rezortu Jakub Stadler. Peníze z evropských fondů nabídne ministerstvo krajům na nákup regionálních vlaků.

„Stanovisko zaměstnavatelů i odborů je negativní, proto se domnívám, že je vlakopůjčovna mrtvá,“ sdělil po jednání předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Nápad na zřízení státní půjčovny vlaků spočíval v tom, že ministerstvo by centrálně nakoupilo dálkové vlaky i s dlouholetou údržbou a následně by je pronajalo dopravcům. Především České dráhy měly obavy, že by se z nich stala pouhá personální agentura.

Naopak soukromí dopravci vesměs plán ministerstva dopravy podporovali. Podle majitele Regiojetu Radima Jančury šlo o „velmi efektivní způsob“, jak vyčerpat evropské peníze, které nelze využít kvůli potížím s dokumentacemi EIA na dopravních stavbách.

Jančurovi ovšem v první řadě záleží na otevření trhu dotovaných rychlíků. „Pokud ministerstvo dopravy skutečně vypíše soutěže, pak je to v pořádku,“ řekl E15 Jančura. Zároveň vyjádřil podiv nad antiliberalizační snahou odborů. „Měly by hájit zájmy zaměstnanců. A je logické, že každý nový hráč na trhu jim dá větší plat, aby je získal,“ doplnil podnikatel.

Ministerstvo dopravy hájilo nápad centrálního nákupu mimo jiné i tím, že stát by díky velké sérii získal vlaky levněji než dopravci. Od obřího tendru si slibovalo účast i zahraničních výrobců, kteří se do kusových zakázek Českých drah nehrnou. 

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!