Stavbám za desítky miliard hrozí odklad

Problém se starým stanoviskem k vlivu stavby na životní prostředí může odsunout nejvýznamnější stavby. Rezort dopravy hledá řešení.

Pražský okruh
12.10.2015 6:40   |  

Ambiciózní stavební plány ministerstva dopravy může v příštích letech narušit jeden zásadní háček, kterým je vliv staveb na životní prostředí, takzvaná EIA. Příprava desítek klíčových projektů se totiž opírá o starý zákon z roku 1992, který byl zrušen se vstupem Česka do Evropské unie.

Ministerstva dopravy a životního prostředí proto nyní hledají cestu, jak stará stanoviska EIA ověřit a sladit s novější úpravou. Pokud se to nezdaří, zahájení staveb se oddálí o dlouhé roky. Cesta k novému stanovisku EIA trvá u velkých staveb minimálně dva roky, spíše ale o dost déle.

„To by byl problém, který by nás na dlouhou dobu zastavil,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. V ohrožení jsou všechny významné stavby v pokročilém stupni přípravy, u nichž se klepání na základní kámen očekává v příštích dvou letech.
Problém se týká hlavně silnic a dálnic, například D11 za Hradcem Králové, R35 v úseku Opatovice–Časy, obchvatu Českých Budějovic na D3, pokračování pražského okruhu od D1 na Běchovice či nedokončených částí rychlostních silnic R4, R6, R7 a R48. Podle Ťoka se při přípravě letošní novely zákona o EIA na tuto skupinu staveb pozapomnělo.

Potíže i na železnici

V případě železnice se potíž týká hlavně nehotových úseků čtvrtého koridoru mezi Voticemi a Českými Budějovicemi, na vodě je to například zdymadlo Přelouč. „Jde tedy o stavby za desítky miliard,“ uvedl mluvčí rezortu dopravy Zdeněk Neusar.

Ředitelství silnic a dálnic už proto ministerstvu životního prostředí odevzdalo příslušné dokumenty. Mají ukázat, že projekty a jejich okolí nedoznaly od vydání stanoviska EIA takových změn, aby se od té doby výrazně zhoršil vliv staveb na přírodu.

Za pozemky pro dálnice či koleje by majitelé mohli dostávat osminásobek odhadní ceny
Ministr dopravy Dan Ťok by rád ještě letos na podzim protlačil parlamentem ve zkráceném řízení novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ta má zafixovat výkupní cenu pozemků pro budoucí dálnice a koleje na osminásobku odhadní ceny. Dosud si majitelé mohou v některých případech přijít až na šestnáctinásobek. S tím přišel loni Ťokův předchůdce Antonín Prachař, když předtím se dle úpravy z dob vlády Petra Nečase vyplácel dvojnásobek.

Čtěte také:

Podle novely by mohl stát nakupovat stavební stroje z peněz dopravního fondu

Sobotka: Rostoucí ekonomiku brzdí dopravní infrastruktura

Dodatečných 2,1 miliardy umožní napřesrok pokračování oprav D1

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Kyjev nám dluží 14,5 miliardy za dodávky na území rebelů, tvrdí Gazprom

Kyjev nám dluží 14,5 miliardy za dodávky na území rebelů, tvrdí Gazprom

Ukrajina dluží ruské státní společnosti Gazprom 600 milionů dolarů (14,5 miliardy korun) za dodávky plynu do východních částí země ovládaných povstalci. Uvedl to podle agentury… více

Komerční prezentace
Mobilní web