Stávka Deutsche Bahn skončila, problémy ale potrvají déle

aktualizováno Jedna z nejdelších stávek na německé železnici skončila. Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) obnovili práci dnes v 18 hodin našeho času, přesto ale i v neděli bude provoz pouze částečný a vyjede jen asi 60 procent plánovaných vlaků. Podle informací Českých drah (ČD) zůstanou v neděli v platnosti i omezení pro vlaky na trati mezi Prahou a Berlínem. Plný provoz chtějí DB obnovit v pondělí.

 Deutsche Bahn
8.11.2014 19:03   |  

Podle DB komplikuje rychlé obnovení provozu to, že vlaky a jejich posádky nejsou kvůli dlouhé stávce na místech, odkud pravidelně vyjíždějí. Zvlášť velký problém to je v dálkové dopravě, která bude omezeními postižena nejvíc. „Cestující budou moct v neděli využít asi 60 procent naší běžné nabídky dálkových vlaků na hlavních německých tratích. Návrat k běžnému jízdnímu řádu a obnovení provozu na vedlejších tratích očekáváme v pondělí ráno,“ uvedly DB v tiskovém prohlášení.

Omezení provozu se dotkne i tratě z Prahy do Berlína. Opatření pro vlaky dálkové dopravy pro stávku i přes dřívější ukončení protestu zůstanou dále v platnosti až do 10. listopadu do 04:00, uvedly ČD na svých internetových stránkách. Vlaky ČD po dobu stávky končily v Drážďanech. Na regionální trati mezi Libercem a Drážďany začnou vlaky opět jezdit v neděli ráno až do Drážďan, řekl mluvčí ČD Radek Joklík. Během stávky spoje končily v Žitavě.

Na německých regionálních tratích se DB daří obnovovat provoz rychleji než na dálkových. Výjimku představuje sever země, kde neznámí pachatelé podnikli v noci na dnešek několik žhářských útoků na železniční vybavení. Dopravu v severním Německu tak bude možné obnovit teprve po odstranění škod.

Slabší podpora GDL?

Stávka strojvůdců začala v nákladní dopravě ve středu, v osobní ve čtvrtek a byla jednou z nejdelších na německé železnici. DB v době stávky vypravovaly zhruba třetinu osobních vlaků, nákladní vlaky vozily především uhlí nutné pro zajištění provozu elektráren.

Šéf odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky v pátek překvapivě oznámil, že se stávka o 34 hodin zkrátí. Podle něj to bylo smířlivé gesto vůči vedení DB vedené mimo jiné snahou o zajištění bezproblémového průběhu nedělních oslav 25. výročí pádu Berlínské zdi.

Podle některých zdrojů ale GDL cítil také slábnoucí podporu pro stávku v řadách strojvůdců. Deník Süddeutsche Zeitung dnes uvedl, že v Bavorsku se v pátek do služby hlásili i členové odborového svazu a DB teoreticky měly kapacity k zajištění provozu dvou třetin vlaků v největší německé spolkové zemi. V Berlíně podle televize N24 chtěla v době stávky pracovat velká část strojvůdců městské železnice.

Požadavky zůstávají: vyšší platy, kratší pracovní doba

Nynější stávka, šestá od konce srpna, je důsledkem dlouhodobého sporu mezi GDL a vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců a o postavení odborového svazu v koncernu. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 tisíci a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.


Čtěte také:

Konec vleklých stávek? Německý zákon má omezit moc malých odborů

Nejdelší stávka v historii Deutsche Bahn. Protest odmítají i někteří strojvůdci

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Zadlužený Kovosvit má nové vedení, o firmu se zajímají investoři

Zadlužený Kovosvit má nové vedení, o firmu se zajímají investoři aktualizováno

Firmu Kovosvit MAS ze Sezimova Ústí, která má finanční problémy, vede nový manažerský tým. Bývalý pověřený ředitel Blahoslav Fajmon rezignoval. Zaměstnanci stále nedostali… více

Mobilní web