Stávka Deutsche Bahn skončila, problémy ale potrvají déle

aktualizováno Jedna z nejdelších stávek na německé železnici skončila. Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) obnovili práci dnes v 18 hodin našeho času, přesto ale i v neděli bude provoz pouze částečný a vyjede jen asi 60 procent plánovaných vlaků. Podle informací Českých drah (ČD) zůstanou v neděli v platnosti i omezení pro vlaky na trati mezi Prahou a Berlínem. Plný provoz chtějí DB obnovit v pondělí.

 Deutsche Bahn
8.11.2014 19:03   |  

Podle DB komplikuje rychlé obnovení provozu to, že vlaky a jejich posádky nejsou kvůli dlouhé stávce na místech, odkud pravidelně vyjíždějí. Zvlášť velký problém to je v dálkové dopravě, která bude omezeními postižena nejvíc. „Cestující budou moct v neděli využít asi 60 procent naší běžné nabídky dálkových vlaků na hlavních německých tratích. Návrat k běžnému jízdnímu řádu a obnovení provozu na vedlejších tratích očekáváme v pondělí ráno,“ uvedly DB v tiskovém prohlášení.

Omezení provozu se dotkne i tratě z Prahy do Berlína. Opatření pro vlaky dálkové dopravy pro stávku i přes dřívější ukončení protestu zůstanou dále v platnosti až do 10. listopadu do 04:00, uvedly ČD na svých internetových stránkách. Vlaky ČD po dobu stávky končily v Drážďanech. Na regionální trati mezi Libercem a Drážďany začnou vlaky opět jezdit v neděli ráno až do Drážďan, řekl mluvčí ČD Radek Joklík. Během stávky spoje končily v Žitavě.

Na německých regionálních tratích se DB daří obnovovat provoz rychleji než na dálkových. Výjimku představuje sever země, kde neznámí pachatelé podnikli v noci na dnešek několik žhářských útoků na železniční vybavení. Dopravu v severním Německu tak bude možné obnovit teprve po odstranění škod.

Slabší podpora GDL?

Stávka strojvůdců začala v nákladní dopravě ve středu, v osobní ve čtvrtek a byla jednou z nejdelších na německé železnici. DB v době stávky vypravovaly zhruba třetinu osobních vlaků, nákladní vlaky vozily především uhlí nutné pro zajištění provozu elektráren.

Šéf odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky v pátek překvapivě oznámil, že se stávka o 34 hodin zkrátí. Podle něj to bylo smířlivé gesto vůči vedení DB vedené mimo jiné snahou o zajištění bezproblémového průběhu nedělních oslav 25. výročí pádu Berlínské zdi.

Podle některých zdrojů ale GDL cítil také slábnoucí podporu pro stávku v řadách strojvůdců. Deník Süddeutsche Zeitung dnes uvedl, že v Bavorsku se v pátek do služby hlásili i členové odborového svazu a DB teoreticky měly kapacity k zajištění provozu dvou třetin vlaků v největší německé spolkové zemi. V Berlíně podle televize N24 chtěla v době stávky pracovat velká část strojvůdců městské železnice.

Požadavky zůstávají: vyšší platy, kratší pracovní doba

Nynější stávka, šestá od konce srpna, je důsledkem dlouhodobého sporu mezi GDL a vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců a o postavení odborového svazu v koncernu. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 tisíci a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.


Čtěte také:

Konec vleklých stávek? Německý zákon má omezit moc malých odborů

Nejdelší stávka v historii Deutsche Bahn. Protest odmítají i někteří strojvůdci

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Dálnice budou. Česko se s Komisí dohodlo na řešení potíží s EIA

Dálnice budou. Česko se s Komisí dohodlo na řešení potíží s EIA aktualizováno

Česko bude moci už v příštím roce začít s budováním některých z desítky významných dopravních staveb, které dosud blokovaly staré posudky vlivu na životní prostředí (EIA). O… více

Komerční prezentace
Mobilní web