Šumava slibuje velký souboj železničních dopravců

Záměr Jihočeského kraje vypsat soutěž o tři pošumavské lokálky vzbudil mezi dopravci rozruch. Schyluje se tak zřejmě k dosud největšímu železničnímu klání. Účast v tendru láká zavedené dopravce i ty, kteří své místo na výsluní teprve hledají. „Ano, máme zájem o účast ve výběrovém řízení,“ říká obchodní ředitel Arriva Transport ČR Jiří Nálevka.

 Ilustrační foto
15.7.2014 7:12   |  

Arriva se dlouhodobě snaží o expanzi na tuzemské dotované železnici. Její výhodou může být, že své motoráky už české veřejnosti předvedla v Praze a středních Čechách. Pod dotační deštník se ale nedostala a provoz ukončila. Díky koupi Veolia Transport jezdí Arriva alespoň na obecní železnici v údolí říčky Desné v jesenickém podhůří.

Na šumavský tendr zbrojí i dosud výhradně autobusový dopravce ČSAD Jihotrans. Dopravní gigant nedávno koupil vlakovou firmu GW Train Regio, která provozuje dotované lokálky ve čtyřech krajích na severu republiky. Rozšíření do jihočeského pohraničí by mohlo být logickým krokem.

Pozadu nechtějí zůstat ani Leo Express a RegioJet. Jejich vlaky jezdí na ostravské trati bez dotací a stále se jim nedaří generovat zisk. Firmy se proto netají zájmem o dotované spoje, které už RegioJet provozuje na jižním Slovensku. „Máme zájem zúčastňovat se soutěží v železniční dopravě, ať již vypsaných státem či kraji,“ uvedla mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Velká šumavská soutěž
Jihočeský kraj chce tendr na provoz na třech pošumavských tratích vypsat v nejbližších dnech, předběžné informace už zveřejnil v elektronickém věstníku. Odhadovaná hodnota celkové dotace na 15 let je 2,25 miliardy korun, což ze soutěže činí největší klání v historii kraje. Konkrétně jde o tratě České Budějovice–Černý Kříž, Strakonice–Volary a Číčenice–Volary–Nové Údolí. Vítěz tendru vyjede nejdříve v prosinci 2016.

Obě firmy ale se zásadním prohlášením čekají až na konkrétní podmínky soutěže. Majitel RegioJetu Radim Jančura například vyjádřil obavu, že se kraj spokojí s ojetými vozy. Ty ale nejsou na trhu k sehnání, což zvýhodní firmy, které je už vlastní. A budou moci nabídnout nižší cenu.

Zájem o Šumavu potvrzuje i nejnovější přírůstek na českém dopravním trhu, společnost National Express. „Předpokládáme, že se zúčastníme,“ řekl výkonný ředitel Jan Paroubek. National Express se stejně jako Arriva může opřít o zázemí nadnárodní firmy, sehnat vlaky tak pro ně nebude problém. V žádném případě nelze odepisovat ani České dráhy, pro které by byla ztráta malebných šumavských lokálek hořkým soustem.


Čtěte také:

České dráhy porazily Arrivu v soutěži o dvojici rychlíkových tratí

První soutěž o tratě se rozběhne v září, další do konce roku

Tratě Liberec a Most zůstanou Českým drahám, stát nestíhá tendr

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Počet mladých bez práce opět roste, blíží se rekordu z pokrizových let

Počet mladých bez práce opět roste, blíží se rekordu z pokrizových let

Nezaměstnanost mladých lidí začala po zlepšení v minulých třech letech ve světě opět stoupat. Počet nezaměstnaných mezi 15 až 24 lety by letos navíc mohl globálně vzrůst o půl… více

Mobilní web