Světové aerolinky loni vydělaly nejvíce v historii

6. srpna 2016 • 17:07
Aerolinky po celém světě za sebou mají nejlepší rok vůbec. Letecké společnosti především v Severní Americe loni dokázaly těžit z nízkých cen paliv a vydělat nejvíce v historii. Ačkoliv situace se zlepšila i v Evropě, některé aerolinky na starém kontinentu stále zůstávají v červených číslech, vyplývá z analýzy společnost FlightGlobal.

„Ziskovost je na vzestupu od té doby, co aerolinky dokázaly vypořádat s rychle rostoucími cenami paliva, a nyní sklízejí výsledky poté, co tyto ceny nečekaně spadly,“ uvádí analýza.

Loňské výsledky aerolinek také ukazují pokračující konsolidaci odvětví. V posledních pěti letech vytvořilo deset největších dopravců více než polovinu provozního zisku celého odvětví. V roce 2015 vydělali tito hlavní hráči 37 miliard dolarů.

To ale neznamená, že ostatním aerolinkám se nedaří. Zatímco v roce 2013 vykázalo provozní zisk přesahující miliardu dolarů sedm společností, loni jich bylo už 18 – osm ze Severní Ameriky, pět z Asie, čtyři z Evropy a jeden z Blízkého východu.

OBRAZEM: Nejvýdělečnější aerolinky světa

Analýza FlightGlobal vychází ze zveřejněných finančních výsledků 150 největších aerolinek světa. Vůbec nejvíce loni vydělaly americké Delta Air Lines, když vykázaly zisk téměř osm miliard dolarů. Čelo světového žebříčku obsadily i další americké aerolinky.

Delta se stala jedním z prvních amerických dopravců, kteří od ratingové agentury získali hodnocení zbavující je „nálepky“ vysoce rizikové investice. Agentura Moody’s společnosti letos v únoru přidělila rating Baa3. „Americké aerolinky jsou obecně lépe připravené na to, aby zvládly ekonomické potíže, než před finanční krizi,“ uvedl analytik Moody’s Jonathan Root.

Amazon spouští vlastní aerolinku, chce mít až čtyřicet letadel

V Evropě se situace zlepšuje pomaleji. Z 26 společností zahrnutých v analýze sice vykázaly provozní ztrátu jen dvě, problémem ale zůstávají nízké marže. Zatímco americké aerolinky loni v průměru vykázaly patnáctiprocentní marže, v Evropě se na dvouciferné hodnoty dostalo jen pět leteckých společností. FlightGlobal navíc nemohl do svých výpočtů zahrnout ztrátovou Alitalii a zkrachovalou ruskou společnost Transaero, jejichž hospodářské výsledky nebyly k dispozici.

Do letošních výsledků evropských dopravců se navíc mohou významně promítnout výsledky britského referenda o vystoupení z Evropské unie. International Airlines Group, mateřská společnost British Airways, a nízkonákladový dopravce EasyJet krátce po referendu vydaly varování před ziskem.

Mezinárodní asociace IATA uvádí další důvody nižších zisků evropských aerolinek. „Evropa se zvedla, ale je stále celkem slabá,“ uvedl hlavní ekonom asociace Brian Pearce. „Na Evropských trzích je stále velká konkurence,“ dodal.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!