Tanvald získal ozubnicovou lokomotivu, která jezdila do nejvýše položené stanice v Evropě | E15.cz

Tanvald získal ozubnicovou lokomotivu, která jezdila do nejvýše položené stanice v Evropě

29. dubna 2017 • 11:40

Ozubnicovou lokomotivu, která jezdila ve Švýcarsku do nejvýše položené železniční stanice v Evropě, získal spolek Železniční společnost Tanvald. Raritní exemplář z roku 1912 dorazil ze Švýcarska na nádraží v Kořenově na Jablonecku. Na světě jsou jen tři takové vlaky, řekl ředitel spolku Petr Prokeš.

Jeden je podle něj ve švýcarském národním dopravním muzeu, druhý je k vidění na švýcarské železniční trati Jungfraubahn a třetí je od čtvrtka v Kořenově. "Zubačku jsme získali do dlouhodobé zápůjčky," uvedl Prokeš.

Dřevěný vlak v minulosti přepravoval cestující na alpské trati Jungfraubahn přes horské sedlo Jungfraujoch ve výšce skoro 3500 metrů. Jde o nejvýše položené místo v Evropě, kam vedou koleje. V Kořenově bude lokomotiva se dvěma vagóny jako exponát, po místní ozubnicové trati jezdit nebude.

Video: Podívejte se na první vlak na vodík v Česku 

720p 480p 360p 240p
Vodíkový vlak Alstom Coradia iLint

"Vlak je sice v provozním stavu, má ale jiný rozchod než naše zubačka," uvedl Prokeš.

Nový exponát bude mít spolek trvale na nádraží v bývalé výtopně parních lokomotiv, která byla loni rekonstruována za bezmála 18 milionů korun. Uvnitř budovy jsou i další historické železniční vozy.

Švýcarskou osmnáctitunovou zubačku budou moci lidé poprvé vidět už tuto sobotu při zahájení sezony historických vlaků, které jezdí po ozubnicové trati z Tanvaldu přes Kořenov do Harrachova. "Ve výtopně bude zatím jen provizorně umístěna. Postupně budeme k zubačce dodělávat schůdky a další zajímavosti," dodal Prokeš. Předpokládá, že dodělávky na exponátu jim zaberou zhruba měsíc.

VIDEO: Osobní vlak na vodík není vzdálená budoucnost, v Česku už jeden jezdí

Výtopna s vystavenými historickými vozy je na trase dvanáctikilometrové trati, která je včetně mostů, tunelu a budov od roku 1992 kulturní památkou. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v republice, provoz na ní začal v roce 1902. Jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, která pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání až 58 promile.

Železniční společnost Tanvald na trati pořádá takzvané nostalgické jízdy, za rok se historickými vlaky sveze asi 10 tisíc lidí. "Letos bude rozsah akcí stejný jako loni," uvedl Prokeš. První nostalgické jízdy s doprovodným programem na kořenovském nádraží se konají tuto sobotu.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!