Tendry na mýto pro kamiony a osobní auta se možná spojí | E15.cz

Tendry na mýto pro kamiony a osobní auta se možná spojí

Tendry na mýto pro kamiony a osobní auta se možná spojí
Mýtná brána
• 
ZDROJ: Rasch Jan/Euro

ČTK

Součástí tendru na provoz mýta pro kamiony mohou být i kamery, které budou kontrolovat zaplacení poplatku také u osobních aut. Připojení systému, který by nahradil papírové dálniční známky, k soutěži na provozovatele mýta pro nákladní vozy zvažuje ministerstvo dopravy. Spojením obou systémů by se podle ministerstva mohlo na provozu ušetřit. Zatím ale jde pouze o návrh.

Efektivitou spojení obou systémů do jedné zakázky se bude zabývat projektový manažer, který bude pro stát připravovat hlavní soutěž na provozovatele kamionového mýtného, potvrdil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Ten by zároveň měl vyčíslit i hodnotu úspor, které by v souvislosti se synergickými efekty spojení obou systémů přineslo.

Mnohamiliardový tendr má určit nástupce společnosti Kapsch, která kamionové mýtné provozuje od roku 2007. Základní parametry veřejné soutěže chce mít ministerstvo dopravy hotové do konce letošního roku, aby bylo možné vítěze vybrat před začátkem roku 2017, kdy dosavadní smlouva s Kapschem vyprší.

Technologické parametry mýtného pro kamiony zatím známé nejsou a není tak jasné, zdali se bude po roce 2017 vybírat mýtné s pomocí stávajících mýtných bran, nebo se využije satelitní technologie.

Známky nesou čtyři miliardy
Ročně stát na dálničních kuponech vybere 3,9 miliardy korun. Zavedením kamerového systému by se tento výběr zvýšil o 2,4 procenta, odhaduje Státní fond dopravní infrastruktury s tím, že nový efektivnější způsob kontroly přiměje k nákupu známky řadu dnešních neplatičů.

V případě osobních aut už ale o preferované technologii rozhodla studie proveditelnosti, kterou si ke konci loňského roku nechal vypracovat fond dopravy. Podle něj by se nahrazením dálničních známek kamerami dalo za desetiletý provoz systému ušetřit zhruba miliardu korun.

Výhoda systému videoidentifikace vozidel spočívá podle studie v tom, že není nutné mezi řidiče distribuovat kupony nebo palubní jednotky, jaké mají v ČR povinně kamiony. Záznamy z kamer umístěných podél zpoplatněných komunikací se jen srovnají s databází platících uživatelů pod konkrétní registrační značkou a odpadnou tím náklady na síť prodejních míst, které v současnosti dálniční známky distribuují.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!