Ťok: Kapsch asi bude provozovat mýto další dva roky

aktualizováno Firma Kapsch bude pravděpodobně provozovat systém mýtného i po konci letošního roku, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Svůj návrh, který má 17. února dostat vláda, představil koaliční radě. Smlouva by se podle ministra mohla prodloužit o dva roky, během kterých se má uskutečnit otevřené výběrové řízení na dalšího provozovatele mýta. Novou nabídku společnosti Skytoll na provozování systému jeho úřad zatím posuzuje.

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.
25.1.2016 18:52   |  

„Je vždycky dobře, když máte druhou možnost a nejste závislí jenom na jednom dodavateli,“ řekl Ťok k nabídce firmy Skytoll, která uvádí, že je připravena od roku 2017 převzít správu mýtného systému v Česku. Ministerstvo bude ale podle Ťoka k nabídce kritické, aby zjistilo, jestli se dá skutečně garantovat. „Oni dneska, řekl bych, slibují modré z nebe a my si musíme technicky velmi pečlivě rozvážit, jestli to modré z nebe je dosažitelné,“ řekl.

SkyToll provozuje satelitní mýtný systém na Slovensku od roku 2010. Podle médií je tato společnost spojována s nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem. Jedním z jednatelů SkyTollu je Robert Ševela, který je zároveň investičním šéfem PPF.

Je vždycky dobře, když máte druhou možnost a nejste závislí jenom na jednom dodavateli

Koncem letošního roku vyprší dosavadní smlouva se společností Kapsch a ministerstvo dopravy už dříve přiznalo, že otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá. Ťok, podle něhož jsou dříve podepsané smlouvy o mýtu velmi nestandardní a měly by se prověřit, to potvrdil. „Co můžu prozradit, pravděpodobně si nějaký čas musíme koupit,“ podotkl. „Budeme muset pravděpodobně nechat jet stávající systém a nechat ho provozovat Kapsch nějakou dobu,“ uvedl také. Mělo by jít o dva roky. Ťok věří, že se za takovou dobu dá uskutečnit otevřené výběrové řízení.

Koaliční rada se podle ministra shodla na tom, že zásadní priorita je, aby se mýto vybíralo i po skončení letošního roku, kdy firmě Kapsch vyprší smlouva. Ťokovi se takový postup nelíbí, ale nevidí jinou praktickou možnost. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Vyjedná ministerstvo slevu?

Při dalších jednáních s firmou Kapsch bude ministerstvo vyjednávat slevu na další provoz mýtných bran. „Předpokládám, že jsme schopni dojednat na tu nezbytně dlouhou dobu slevu, nechci spekulovat, kolik to může být, ale v řádu stovek milionů korun,“ uvedl po jednání šéf sněmovního klubu ANO Jaroslav Faltýnek. V současnosti se na mýtu vybírá deset miliard korun ročně, z čehož dvě miliardy činí provozní náklady.

Koaliční partneři ANO jsou s posunem termínu podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka (ČSSD) srozuměni. „Nám jde o to, aby ten koupený čas byl co nejkratší a abychom se co nejrychleji dostali k vyhlášení té velké soutěže na výběr mýta,“ řekl po jednání novinářům předseda Sněmovny Jan Hamáček (ČSSD). Zdůraznil, že na mimořádné schůzi poslanců, která se sejde ve čtvrtek, bude chtít slyšet, kdo za problémy může.

Od roku 2007

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za necelých devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Příprava mýtné soutěže není zdaleka jen problémem současného ministra, resortu dopravy se nedaří dlouhodobě. Podle Ťoka na nynější situaci zadělali už jeho předchůdci v roce 2006 při podpisu smlouvy s Kapschem a jejích následných dodatcích. Smlouva podle něj nijak nezajišťovala přechod mezi stávajícím dodavatelem mýtného systému a novým potenciálním provozovatelem.


Čtěte také:

Převezme slovenský Skytoll české mýto? Zatím jen vyjednává

Zájem o české mýto mají Američané i Maďaři, favoritem je ale Kapsch

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Automobilka PSA dosáhla rekordního zisku, vydělala 33 miliard za půl roku

Francouzská automobilka PSA Group, která zahrnuje značky Peugeot a Citroën, v prvním pololetí více než zdvojnásobila čistý zisk na rekordních 1,21 miliardy eur (téměř 33 miliard… více

Mobilní web