Ťok: Stát by mohl na výběr mýta vypsat dva tendry

Ťok: Stát by mohl na výběr mýta vypsat dva tendry
23. června 2015 • 20:46
Stát zřejmě vypíše dva tendry na výběr elektronického mýta na silnicích. První soutěž se bude týkat provozu stávajícího systému poté, co na konci příštího roku vyprší kontrakt s firmou Kapsch. Následně druhá soutěž pak má být na rozšíření zpoplatnění na silnice první třídy, pokud na tom bude politická shoda. Řekl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že stále jde o pracovní verzi návrhu.

Stát chce tímto krokem zamezit zmařené investici do mikrovlnného systému, která přesahuje sedm miliard korun. Bude se zřejmě také muset řídit dodatkem ke smlouvě s Kapsch, podle něhož má firma ještě vybudovat nové mýtné brány na zhruba 250 km nových dálnic, které do konce roku 2017 dostanou stavební povolení. Zda se stát musí dodatkem řídit, má posoudit externí právní analýza.

Nový provozovatel by dalších zhruba pět let od vypršení stávající smlouvy s následnou dvouletou opcí provozoval dosavadní systém mikrovlnných mýtných bran. Zvolená doba by přitom měla umožnit hlásit se i jiným uchazečům vedle Kapsche. Během této doby by měl stát převzít centrální systém výběru mýta a případně přichystat další tendr na rozšíření zpoplatnění i na silnice prvních tříd.

Tendr na rozšíření výběru mýtného by měl být technologicky neutrální. Nebude tedy dopředu stanoveno, zda má dodavatel požít satelitní nebo mikrovlnnou technologii.

Návrh dalšího postupu včetně základních parametrů zadávací dokumentace tendru má ministr předložit vládě v červenci. Tendr na pokračování mikrovlnného systému má proběhnout do konce příštího roku.

Mýtný systém provozuje Kapsch

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a části silnic 1. třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. Úřad nyní s firmou jedná o součinnosti pro hladký přechod na nového provozovatele, pokud by tato společnost nezvítězila v chystané soutěži.

Pro případ, že by současný provozovatel se státem nespolupracoval, počítá ministerstvo s vypsáním soutěže, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ale byla znehodnocena investice, ze které více než šest miliard korun připadá na náklady na vybudování mýtných bran a zbylá miliarda na palubní jednotky.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!