Trh soukromých letů se probouzí z recese | E15.cz

Trh soukromých letů se probouzí z recese

26. května 2017 • 16:31

Počet letů v Evropě v letošním prvním čtvrtletí se zvedl o 5,3 procenta na 154 tisíc. Provozovatelé za ně inkasovali 319 milionů eur.

Už od propuknutí finanční krize v roce 2008 se provozovatelé soukromých letadel utěšují, že jejich trh po prudkém propadu zase začne růst. Letos konečně hlásí, že se tak opravdu děje. „Čísla o uskutečněných letech za posledních šest měsíců rostou a jsou nejlepší od roku 2011,“ tvrdí Brandon Mitchener, šéf Asociace evropského obchodního letectví (EBAA).

Za první čtvrtletí odstartovaly soukromé tryskáče a vrtulová letadla v Evropě ke 154 tisícům letů, což je proti prvnímu kvartálu roku 2016 nárůst o 5,3 procenta. Přepravily 400 tisíc cestujících, za což provozovatelé inkasovali 319 milionů eur.

Češi se postarají o podvozky letadel Air France

Česko se zařadilo mezi nejvíce rostoucí trhy. Počet vzletů se zvedl o 14 procent na 2241. Největším trhem zůstává Francie s 26 500 lety. Experti ovšem varují, že stejně jako několikrát v minulosti se i tentokrát optimistické předpovědi nemusejí vyplnit.

„Rok 2016 ukázal, že hlavní trhy pro soukromé lety ještě na větší růst čekají. Letos se dá čekat maximálně mírné zlepšení v dlouhé recesi,“ říká Christoph Kohler, zakladatel a ředitel analytické firmy WingX Advance. Nejvíce roste trh s charterovými lety. Budoucnost mají podle expertů také platformy pro sdílení soukromých letadel jako Wingly nebo Fly Club.

Dlouhá recese celého oboru je vidět i na cenách některých letů. U nejdražších letounů s dlouhým doletem se od roku 2012 snížila cena letové hodiny ze 13,5 tisíce na necelých 12 tisíc eur.

Naopak u středních letadel se za hodinu už platí přes 8300 eur, před čtyřmi roky to bylo o tisíc eur méně. Cena roste také u nejlevnějších vrtulových strojů, kterým experti z EBAA přisuzují slibný potenciál. Na rozdíl od tryskáčů, které mohou přistávat na osmi stovkách evropských letišť, se tato letadla dostanou až na dva tisíce evropských letišť.

Čína a Rusko budou společně vyrábět letadla, chtějí konkurovat Boeingu i Airbusu

Trvající útlum odvětví soukromých letů cítí také výrobci letadel. Letos by měli dodat 645 letounů a příští rok 625 strojů, odhaduje studie banky JPMorgan Chase. V rekordním roce 2008 výrobci prodali 1136 letadel.

V příštích deseti letech sami výrobci čekají, že dodají 8600 nových letadel za 255 miliard dolarů. Ještě před rokem ale předpokládali, že prodaných letounů bude 9200 za 270 miliard dolarů.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!