Uber zdraží. Řidiči si naúčtují cestu ke klientovi i čekání | E15.cz

Uber zdraží. Řidiči si naúčtují cestu ke klientovi i čekání

Jiří Liebreich

Sto osmdesát dní změn – takto diplomaticky pojmenoval Uber kampaň za „vyšší flexibilitu“ svých řidičů. V praxi to bude znamenat zdražení služeb alternativní taxislužby formou specifických příplatků.

Ty zavádí Uber hned dva. Cestující si připlatí, pokud za ním řidič pojede osm až jedenáct a více minut – doba, po jejímž uplynutí se začne poplatek načítat, se bude lišit dle jednotlivých trhů. Cestující si připlatí ale i tehdy, pokud bude řidič čekat na klienta na dohodnutém místě déle než dvě minuty. Taxislužba navíc zvýší pokutu za zrušení objednávky na poslední chvíli. Vybrané peníze dostane příslušný řidič.

Novinka zatím začala platit ve Spojených státech, ale Uber ji hodlá brzy zavést také na evropském trhu. „Během několika dní oznámíme změny zaměřené na řidiče, aby se pro ně stala služba co nejvýhodnější. Jde o globální iniciativu, časová rovina na jednotlivých trzích je však odlišná,“ uvedla Miroslava Jozová, mluvčí Uberu pro český a slovenský trh.

Uber zveřejnil příklad výpočtu poplatku stanoveného pro americký trh, ve kterém účtuje v přepočtu 12,50 koruny za kilometr najetý k zákazníkovi a zhruba 3,50 koruny za každou minutu cesty. Ve výsledku popsané situace by tak cestující připlatil necelých 130 korun za téměř sedmikilometrovou cestu neobsazeného řidiče trvající dvanáct minut.

Zákazník uvidí v mobilní aplikaci výši případného poplatku předem, protože speciální algoritmus Uberu odhadne přibližnou vzdálenost mezi řidičem a klientem a dobu příjezdu. Změna zjevně nejvíce postihne klienty z méně obydlených oblastí.

Konkurenční alternativní taxislužby Liftago a Taxify odmítly, že by v současné době chystaly podobné příplatky jako Uber.

Dopravní podnik posiluje tým revizorů, mají vybrat miliony na pokutách

„Důležitá je transparentnost – uživatel musí být o poplatcích informován a musí chápat, proč jsou zavedeny a kam peníze směřují. O správnosti poplatků totiž rozhodnou právě uživatelé,“ podotýká Ondřej Dufek, člen představenstva České asociace sdílené ekonomiky.

„Jelikož byl poplatek zaveden na americkém trhu, kde je konkurence dopravců daleko vyšší, lze jeho výběr brzy očekávat i u nás. Ze strany Uberu jde o logické chování, které očekávám i od ostatních dopravců snažících se optimalizovat příjmy na základě zkušeností z trhu,“ dodává Štěpán Křeček, ekonom Vysoké školy ekonomické zabývající se sdílenou ekonomikou.

Uberu se chytají podnikatelé, zaměstnávají vlastní řidiče. Ti si však nevydělají snadno

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!