Úsvit rychlotratí musí řešit antimonopolní úřad

aktualizováno Příprava vysokorychlostní tratí (VRT) v České republice ještě ani nezačala a už skončila u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Konkrétně jde o zakázku Správy železniční dopravní cesty na zpracování studie, která zhodnotí možnosti vedení rychlotratí a jejich národohospodářský přínos. Má jít o základní dokument za zhruba 20 milionů korun, který po schválení vládou budou sloužit jako vodítko pro výstavbu takzvaných vrtek.

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet
29.10.2014 13:09   |  

„Ve věci bylo v polovině října zahájeno prvostupňové správní řízení,“ potvrdil deníku E15 mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Stížnost na postup SŽDC podala nevládní organizace Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP), kam se počátkem října vrátil zakladatel Petr Šlegr.

Anketa

Kdy se v Česku svezeme vysokorychlostní železnicí?

Do deseti let   6% Do dvaceti let   15% Do padesáti let   24% Nikdy   55%

V anketě hlasovalo 520 čtenářů.
Hlasování bylo ukončeno.

další ankety

Velký propagátor vysokorychlostních tratí byl donedávna náměstkem na správě železnic, kde se zmíněná zakázka chystala už v roce 2012. Investorská organizace ale zakázku vypsala za změněných podmínek až letos v červnu a několikrát ji upravovala.

V CEDOP panuje přesvědčení, že zakázka je šitá na míru projektantské společnosti SUDOP Praha. „Technická kvalifikační kritéria zakázky mimo jiné vyžadují, aby uchazeč disponoval takzvaným čtyřstupňovým dopravním modelem České republiky. Tímto modelem v současné době disponuje pouze společnost SUDOP Praha,“ tvrdí Šlegr.

SUDOP model vypracoval v rámci jiné zakázky pro ministerstvo dopravy, která se týkala dopravní strategie státu. Ministerstvo tvrdí, že model je duševním vlastnictvím konzultanta a nelze jej poskytnout třetím osobám. Správa železnic však popírá, že by v soutěži hrál klíčovou roli jediný model. „Je nutné opětovně zdůraznit, že v zadání není nikde stanovena povinnost použití jednoho konkrétního dopravního modelu, ale jakéhokoliv vyhovujícího dopravního modelu,“ reagoval náměstek šéfa SŽDC Mojmír Nejezchleb.

V tomto smyslu správa železnic obeslala i antimonopolní úřad. ÚOHS nemá na rozlousknutí ořechu žádné lhůty, což jen podtrhuje nedávné vyjádření ministra dopravy Antonína Prachaře, podle kterého jsou vysokorychlostní tratě v současnosti pro Česko science fiction. Jejich obdivovatelé Andrej Babiš a Miloš Zeman se tak budou muset nadále rychlovlaky vozit ve Francii či Číně.


Čtěte také:

Stavaři letos od státu dostali zakázky za 88 miliard korun

Dráhy chtějí smlouvu na nádraží ještě letos

Převod majetku Českých drah do SŽDC může vynést až sedm miliard

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

Když v roce 2014 Facebook za 22 miliard dolarů pohltil 50členný startup WhatsApp, byl to velký krok – aplikace už v té době byla celosvětově oblíbená a používalo jí přes půl… více

Mobilní web