Úzkokolejka žaluje kraje o 40 milionů, požaduje přiměřený zisk | E15.cz

Úzkokolejka žaluje kraje o 40 milionů, požaduje přiměřený zisk

Úzkokolejka žaluje kraje o 40 milionů, požaduje přiměřený zisk
Jindřichohradecká úzkokolejka
• 
ZDROJ: Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD)
4. září 2015 • 06:16
Přetahovaná Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) a krajů o peníze na dopravu dospěla k žalobě. Tu v podobě návrhu na zahájení správního řízení poslal jihočeský dopravce na ministerstvo vnitra. Po Jihočeském kraji a Vysočině žádá provozovatel úzkokolejky 40 milionů korun. Kraje jakékoli nároky ze strany JHMD odmítají. Jde o první spor tohoto druhu mezi objednatelem dopravy a železničním dopravcem.

„Je to zásadní precedent, který může mít vliv na celou veřejnou dopravu a její financování. Případné tendry založené na ceně by tím mohly pozbýt smyslu,“ řekl deníku E15 zdroj obeznámený se sporem.

Podle spolumajitele a ředitele JHMD Borise Čajánka kraje firmě neplatí úplné vlastní náklady a přiměřený zisk v souladu se zákonem a uzavřenou smlouvou. „Žalobu jsme byli nuceni podat kvůli dlouhodobému ignorování našich oprávněných požadavků,“ řekl spolumajitel a ředitel JHMD Boris Čajánek.

Manko podle něho vzniká už od roku 2010 a stále narůstá. Oba kraje platí za provoz na úzkokolejných tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně 61 korun na vlakový kilometr, podle Čajánka by ale suma měla být dvojnásobná. Hejtmanství ale s nároky firmy nesouhlasí. „Samozřejmě to v plném rozsahu odmítáme.

Přečtěte si rozhovor s Borisem Čajánkem:

Nikdo si nemůže jen tak vzpomenout a chtít zpětně peníze daňových poplatníků,“ řekl deníku E15 poradce jihočeského hejtmana pro dopravu Ivan Študlar. Podle něho kraj plní desetiletou smlouvu i každoročně uzavírané dodatky.

Termín na odpověď kraje ministerstvu vyprší dnes. Podle Študlara je kraj ochoten jednat o úpravě některých položek úhrady pro rok 2016. Jde například o odpisy modernizovaných vozů. Problém je ovšem v tom, že výše odpisů není dosud známa. Není totiž jasné, do jaké míry na modernizaci vozů přispějí evropské fondy.

Kraj naopak nechce ani slyšet o tom, že by měl firmě platit navíc za použití dopravní cesty. Koleje totiž patří JHMD. Jihočeský kraj i Vysočina mají rovněž připraveny krizové autobusové varianty pro případ, že by se vlaky na úzkokolejce zastavily. „Velmi neradi bychom je ale uplatňovali,“ dodal Študlar.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!