Úzkokolejka žaluje kraje o 40 milionů, požaduje přiměřený zisk

Úzkokolejka žaluje kraje o 40 milionů, požaduje přiměřený zisk
4. září 2015 • 06:16
Přetahovaná Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) a krajů o peníze na dopravu dospěla k žalobě. Tu v podobě návrhu na zahájení správního řízení poslal jihočeský dopravce na ministerstvo vnitra. Po Jihočeském kraji a Vysočině žádá provozovatel úzkokolejky 40 milionů korun. Kraje jakékoli nároky ze strany JHMD odmítají. Jde o první spor tohoto druhu mezi objednatelem dopravy a železničním dopravcem.

„Je to zásadní precedent, který může mít vliv na celou veřejnou dopravu a její financování. Případné tendry založené na ceně by tím mohly pozbýt smyslu,“ řekl deníku E15 zdroj obeznámený se sporem.

Podle spolumajitele a ředitele JHMD Borise Čajánka kraje firmě neplatí úplné vlastní náklady a přiměřený zisk v souladu se zákonem a uzavřenou smlouvou. „Žalobu jsme byli nuceni podat kvůli dlouhodobému ignorování našich oprávněných požadavků,“ řekl spolumajitel a ředitel JHMD Boris Čajánek.

Manko podle něho vzniká už od roku 2010 a stále narůstá. Oba kraje platí za provoz na úzkokolejných tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně 61 korun na vlakový kilometr, podle Čajánka by ale suma měla být dvojnásobná. Hejtmanství ale s nároky firmy nesouhlasí. „Samozřejmě to v plném rozsahu odmítáme.

Přečtěte si rozhovor s Borisem Čajánkem:

Nikdo si nemůže jen tak vzpomenout a chtít zpětně peníze daňových poplatníků,“ řekl deníku E15 poradce jihočeského hejtmana pro dopravu Ivan Študlar. Podle něho kraj plní desetiletou smlouvu i každoročně uzavírané dodatky.

Termín na odpověď kraje ministerstvu vyprší dnes. Podle Študlara je kraj ochoten jednat o úpravě některých položek úhrady pro rok 2016. Jde například o odpisy modernizovaných vozů. Problém je ovšem v tom, že výše odpisů není dosud známa. Není totiž jasné, do jaké míry na modernizaci vozů přispějí evropské fondy.

Kraj naopak nechce ani slyšet o tom, že by měl firmě platit navíc za použití dopravní cesty. Koleje totiž patří JHMD. Jihočeský kraj i Vysočina mají rovněž připraveny krizové autobusové varianty pro případ, že by se vlaky na úzkokolejce zastavily. „Velmi neradi bychom je ale uplatňovali,“ dodal Študlar.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!