V Indii se sjely stovky motorek legendární české značky Jawa

Fotogalerie Zašlou slávu českých motocyklů Jawa oživili minulý víkend v Indii fanoušci z celého světa. Několik stovek jich dorazilo hned na dva velké srazy, které se konaly u příležitosti 14. ročníku Mezinárodního dne Jawa Yezdi. V Indii patřila Jawa mezi nejpopulárnější motocyklové značky, své stroje tam dokonce i licenčně vyráběla, nejdřív jako Jawa a později pod značkou Yezdi.

Mezinárodní den Jawa Yezdi v indickém Bengalúru Dalších 22 fotografií v galerii
12.7.2016 14:59   |  

Mezinárodní den Jawa Yezdi, neboli International Jawa Yezdi Day, se koná každoročně vždy druhý červencový víkend. V sobotu se v jihoindickém Bengalúru sjely téměř čtyři stovky majitelů vsech možných modelů značek Jawa, Yezdi a ČZ. Následující den pak kolem 200 českých motorek dorazilo na sraz v Mysoru.

Jihoindické město Mysore má totiž pro fandy českých strojů zásadní význam. Právě tam se v letech 1961 až 1996 motorky Jawa a Yezdi v továrně Ideal Jawa vyráběly.

Srazy, které doprovází charakteristický řev jawáckých dvoutaktů, pořádají indické kluby majitelů českých strojů a přitahují příznivce z celého světa. „Na organizaci nedostáváme žádné peníze. Je to pouze míněno jako platforma pro setkávání všech vlastníků těchto motorek a jako pomoc pro zachování odkazu značky,“ citoval deník Deccan Herald Vikrama Kumara, který má sbírku 40 motocyklů, většinou jawy a yezdi.

Jízda v Mysore začala u rezidence zakladatele továrny Ideal Jawa F.K. Iraniho a končila u místa bývalého závodu, kde v současnosti stojí několikapatrový apartmánový komplex. Odstartoval ji syn zakladatele Raian Irani. Srazy jsou událostí pro celé rodiny, účastníci si na ně berou i své manželky a děti. „Jawa je jedním z nejikoničtějších motocyklů, které kdy zdobily indické silnice,“ napsal server indického listu Daily Hunt.

Rozhovor s vnukem zakladatele Jawy: JAWA, to nejsou jen motorky. Také auta, letecký motor a granáty

Firma rodiny Irani zahájila dovoz jaw do Indie po druhé světové válce. Později však indická vláda začala podporovat domácí výrobu a F. K. Irani se proto rozhodl pro licenční výrobu. Produkoval hlavně Jawu 250 lidově zvanou kývačku. Od konce 60. let, kdy licence vypršela, továrna vyráběla motocykly Yezdi, které vycházely z jawáckých modelů. Název Yezdi je údajně odvozen od slova „jezdí“, které čeští technici volali při zkouškách nových motorek.

Dvoutaktní dvěstěpadesátky Jawa a Yezdi byly v Indii velmi oblíbené díky spolehlivosti a nízkým nákladům na údržbu, populární byly hlavně mezi mládeží. Výrobní portfolio nicméně sahalo od mopedů o objemu 50 ccm až po stroje s motory 350 ccm. Ročně továrna vyráběla kolem 30 tisíc motocyklů a v 70. letech vydržela i tlak japonské konkurence.

V roce 1996 ale musel závod zavřít své brány kvůli zastaralosti motelů a problémy dvoutaktů s emisními limity. Motorky Jawa a zejména Yezdi je stále ještě možné v indických ulicích potkat, ale bohužel je jejich výskyt čím dál tím víc vzácnější.

14. ročník Jawa Day kamerou jednoho z účastníků:


Čtěte také:

Růst české výroby aut táhl Hyundai. Raketově si polepšila Jawa

Jawa chystá velké čtyřtakty, litrový stroj i silnější enduro

Autor: David Vagaday

Komentáře

Čtěte také

Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's

Nákupy tureckých dluhopisů jsou spekulace, tvrdí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti Turecka z investičního do spekulativního pásma. Tento krok může Turecku zvýšit… více

Mobilní web