V regionech budou dál dominovat České dráhy

9.11.2009 7:48   |  

Regionální železniční doprava bude v tuzemsku zřejmě dál doménou Českých drah. Soukromí dopravci upozorňovali, že memorandum mezi státem a kraji o financování dopravy na regionálních tratích povede k zachování dominance národní společnosti v regionech minimálně na deset let. A tento scénář, podle něhož kraje ustoupí od vyhlašování soutěží, se začíná naplňovat.

Svědčí o tom rozhodnutí Plzeňského kraje, který místo vyhlášení výsledků tendru na provozování několika tratí soutěž před pár dny zrušil právě s odvoláním na zmíněné memorandum. „Obálky zájemců nebyly otevřeny, takže kraj nezná ani jejich nabídky,“ sdělil mluvčí kraje René Zeithaml. Místo toho se kraj rozhodl prodloužit smlouvy s Českými drahami, a to na dobu deseti let. Změnu postupu odůvodnil tím, že ještě nemá hotovou koncepci na zkvalitnění dopravy v kraji a že zmíněné memorandum sjednocuje postup krajů při uzavírání smluv.

„Plzeňský kraj nevydržel extrémní politický tlak ze strany Asociace krajů a Českých drah,“ komentoval situaci obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt. Přesto se domnívá, že kraj je ochoten nadále vést s dopravci transparentní dialog. Proto společnost aktuálně předala hejtmance nabídku mimo režim nabídkového řízení.

Zeithaml k tomu dodal, že v průběhu dlouhodobého kontraktu s ČD budou „soutěže vyhlašovány, ale v souladu s nařízením EU týkajícím se liberalizace části tratí“. Ta ovšem zatím žádnou takovou povinnost nevyhlásila.

Kraje obecně s vypsáním soutěží příliš nepočítají a deklarují ochotu uzavřít smlouvu s ČD. Svědčí o tom i pravidelné schůzky vedení drah s Asociací krajů včetně té poslední na konci minulého týdne.

Nejasná zůstává pro České dráhy situace pouze v jediném kraji – Ústeckém. Zde totiž rovněž RegioJet patřící společnosti Student Agency předložila konkurenční nabídku. „O tom, zda bude pro další období vyhlášena soutěž, či dojde k přímému zadání zakázky některému z dopravců, nebylo dosud rozhodnuto,“ sdělil vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství tohoto kraje Jindřich Franěk.

České dráhy mají doposud uzavřeny desetileté kontrakty pouze se dvěma kraji. Očekávají ale, že na přelomu listopadu a prosince budou uzavřeny smlouvy se všemi kraji, uvedla mluvčí firmy Kateřina Šubová. Desetileté kontrakty s kraji jsou přitom nastaveny tak, že částka nasmlouvaná na počátku kontraktu může každý rok stoupnout pouze o inflaci plus přiměřený zisk ve výši dvou procent.

Memorandum o dotacích

Stát se v memorandu s kraji zavázal, že jim bude každoročně přispívat na financování regionální železniční dopravy částkou 2,7 miliardy, a to minimálně po dobu deseti let. Kraje pak budou ze svých rozpočtů hradit zhruba 5,3 miliardy. Kraje kvůli tomu musejí uzavřít desetiletý kontrakt s jedním dopravcem. Nemusí však být vybrán v soutěži.

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Vláda schválila navýšení výdajů o 30 miliard, nejvíce dostane Marksová

Vláda schválila navýšení výdajů o 30 miliard, nejvíce dostane Marksová

Vláda dnes schválila navýšení výdajových rámců rozpočtů na roky 2017 a 2018 o 30 miliard korun. Na tiskové konferenci o tom informoval ministr financí Andrej Babiš (ANO). Zvýšení… více

Komerční prezentace
Mobilní web