V regionech budou dál dominovat České dráhy

9.11.2009 7:48   |  

Regionální železniční doprava bude v tuzemsku zřejmě dál doménou Českých drah. Soukromí dopravci upozorňovali, že memorandum mezi státem a kraji o financování dopravy na regionálních tratích povede k zachování dominance národní společnosti v regionech minimálně na deset let. A tento scénář, podle něhož kraje ustoupí od vyhlašování soutěží, se začíná naplňovat.

Svědčí o tom rozhodnutí Plzeňského kraje, který místo vyhlášení výsledků tendru na provozování několika tratí soutěž před pár dny zrušil právě s odvoláním na zmíněné memorandum. „Obálky zájemců nebyly otevřeny, takže kraj nezná ani jejich nabídky,“ sdělil mluvčí kraje René Zeithaml. Místo toho se kraj rozhodl prodloužit smlouvy s Českými drahami, a to na dobu deseti let. Změnu postupu odůvodnil tím, že ještě nemá hotovou koncepci na zkvalitnění dopravy v kraji a že zmíněné memorandum sjednocuje postup krajů při uzavírání smluv.

„Plzeňský kraj nevydržel extrémní politický tlak ze strany Asociace krajů a Českých drah,“ komentoval situaci obchodní ředitel společnosti RegioJet Jiří Schmidt. Přesto se domnívá, že kraj je ochoten nadále vést s dopravci transparentní dialog. Proto společnost aktuálně předala hejtmance nabídku mimo režim nabídkového řízení.

Zeithaml k tomu dodal, že v průběhu dlouhodobého kontraktu s ČD budou „soutěže vyhlašovány, ale v souladu s nařízením EU týkajícím se liberalizace části tratí“. Ta ovšem zatím žádnou takovou povinnost nevyhlásila.

Kraje obecně s vypsáním soutěží příliš nepočítají a deklarují ochotu uzavřít smlouvu s ČD. Svědčí o tom i pravidelné schůzky vedení drah s Asociací krajů včetně té poslední na konci minulého týdne.

Nejasná zůstává pro České dráhy situace pouze v jediném kraji – Ústeckém. Zde totiž rovněž RegioJet patřící společnosti Student Agency předložila konkurenční nabídku. „O tom, zda bude pro další období vyhlášena soutěž, či dojde k přímému zadání zakázky některému z dopravců, nebylo dosud rozhodnuto,“ sdělil vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství tohoto kraje Jindřich Franěk.

České dráhy mají doposud uzavřeny desetileté kontrakty pouze se dvěma kraji. Očekávají ale, že na přelomu listopadu a prosince budou uzavřeny smlouvy se všemi kraji, uvedla mluvčí firmy Kateřina Šubová. Desetileté kontrakty s kraji jsou přitom nastaveny tak, že částka nasmlouvaná na počátku kontraktu může každý rok stoupnout pouze o inflaci plus přiměřený zisk ve výši dvou procent.

Memorandum o dotacích

Stát se v memorandu s kraji zavázal, že jim bude každoročně přispívat na financování regionální železniční dopravy částkou 2,7 miliardy, a to minimálně po dobu deseti let. Kraje pak budou ze svých rozpočtů hradit zhruba 5,3 miliardy. Kraje kvůli tomu musejí uzavřít desetiletý kontrakt s jedním dopravcem. Nemusí však být vybrán v soutěži.

Autor: Jiří Michal

Komentáře

Čtěte také

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají dokonce dráž než jejich moderní nástupci. Třeba taková „tisícovka“ mění majitele klidně za čtvrt milionu. A zdaleka není… více

Mobilní web