V rozpočtu chybějí peníze na dopravní stavby. Ťok chce po Babišovi 11 miliard

V rozpočtu chybějí peníze na dopravní stavby. Ťok chce po Babišovi 11 miliard
27. července 2015 • 07:41
Mezi ministerstvy dopravy a financí vrcholí přetahovaná o rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok. Na dopravě přitom mají ke spokojenosti daleko. Ministr Dan Ťok se v pátek snažil přesvědčit kolegu Andreje Babiše, aby k navrhovaným 44 miliardám přihodil dalších jedenáct. Ty jsou podle dopravních plánovačů nutné k tomu, aby se udržely stávající stavby v chodu a zároveň bylo možné zahájit některé nové projekty.

Ťok chce navíc znovu přispět krajům na obnovu silnic druhé a třetí třídy. „Byl jsem úspěšný tak napůl, protože jsme nedostali vše, co jsme chtěli,“ uvedl ministr dopravy po pátečním jednání. Babiš slíbil přidat tři miliardy, o dalších třech je ochoten jednat. Příští jednání je naplánováno na polovinu srpna. Přes dvě miliardy pak fond získá převodem nevyčerpaných peněz z letošního roku.

Deník E15 má k dispozici ministerskou mapu, ze které lze vyčíst stavby ohrožené nedostatkem peněz. Z probíhajících akcí jde například o R7 u Postoloprt nebo obchvat Dubé v Libereckém kraji.

I v případě Ťokova úspěchu bude rozpočet fondu dopravy příští rok pravděpodobně výrazně nižší než letos

Mnohem delší je ale seznam ohrožených staveb, které jsou pro příští rok určeny k zahájení. Sem patří například R35 ve východních Čechách, D3 kolem Českých Budějovic nebo velký městský okruh v Brně. Na železnici to pak jsou třeba některé stavby na čtvrtém koridoru nebo oprava Negrelliho viaduktu v Praze.

„Já věřím, že budeme úspěšní, protože chceme stavět a je to i priorita této vlády,“ doplnil Ťok. I tak bude s největší pravděpodobností rozpočet fondu dopravy příští rok výrazně nižší než letos. Včetně peněz z evropských fondů je pro letošek připraveno rekordních 94 miliard korun.

Pro příští rok se v součtu prozatím kalkuluje se 75 miliardami. Každá miliarda navíc, kterou Ťok vyjedná z národních peněz, se ale projeví i ve zvýšení celkového rozpočtu. Zároveň je třeba dodat, že investorům Ředitelství silnic a dálnic a Správě železniční dopravní cesty se v posledních letech nedařilo utratit všechny peníze z fondu dopravy.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!