V Texasu vznikne do roku 2021 rychlodráha. Za japonské peníze

První místo v závodech o vybudování první vysokorychlostní železniční tratě v USA možná získá Texas. Do roku 2021 se zde má otevřít dráha, která spojí více než 380 kilometrů vzdálená města Dallas a Houston do hodiny a půl. Celá stavba má vzniknout bez jediného dolaru od americké vlády. Mezi jinak soukromými investory má být pouze jedna státní instituce - japonská vláda.

Plánovaná texaská rychlodráha se inspiruje v japonských vlacích šinkansen (na snímku, ilustrační foto).
16.2.2015 12:45   |  

Vysokorychlostní trať Texas Central Railway (TCR) za 10 miliard dolarů se od začátku prezentuje jako soukromá. Texaská společnost se tím chce vyhnout byrokratickým komplikacím, které postihly obdobné projekty. Mezi ně patří například chystaná a státem podporovaná linka v Kalifornii za 68 miliard dolarů, kterou brzdí právní a politické boje.

Jediný vládní sponzor, který je ve hře, je prý Japonsko. Tamní exportní banka zvažuje obří půjčku. Do projektu by mohla také vstoupit Central Japan Railway, soukromá společnost provozující nejvytíženější vysokorychlostní šinkanseny v Japonsku, která má eminentní zájem vyvážet japonské technologie do Ameriky.

Pokud vše půjde podle plánů, texaská dráha by se měla začít stavět v roce 2017, dokončena by měla být o čtyři roky později - o rok by tedy předběhla zmíněný kalifornský projekt. Zastánci věří, že se trať postaví rychleji právě díky investicím z privátního sektoru. Na některých úsecích by mohly vlaky dosáhnout rychlosti až 329 kilometrů v hodině.

V plánu je také další projekt, který by měl spojit Austin a San Antonio. Zatím však neexistuje odhad, kdy by měla být trať zprovozněna.

USA zatím stále bez rychlodráhy
O projektech vysokorychlostní železnice se v USA mluví delší dobu. Řada projektů však v minulosti ztroskotala na politice. S podporou vysokorychlostní dráhy přišel v roce 2009 i prezident Barack Obama. Narazil však na odpor. Florida, Ohio a Wisconsin - tři státy, které tehdy získaly dotace na rychlodráhu - nakonec projekty pustily k vodě. Nově zvolení republikánští guvernéři se obávali, že projekt takové železnice by až příliš zatížil daňové poplatníky.

Ne všichni jsou ale z chystaného projektu nadšení. „Myslím, že nás čeká spousta problémů,“ uvedl Richard Palombo z houstonské čtvrti Garden Oaks. Právě v její blízkosti rychlodráha povede. Místní se bojí nadměrného hluku. To ale zastánci odmítají. Brání se tím, že dráha bude vybudovaná po vzoru japonských rychlovlaků, které bez problémů jezdí déle než padesát let.

Kritici také namítají, že projekt nemá šanci uspět mezi soukromými investory. Těžko někdo bude chtít investovat do něčeho, co v USA nebylo otestováno, varoval profesor Anthony Perl ze Simon Fraser University. Navíc půjčku z Japonska bude muset jednou někdo zaplatit, dodal.

Vysokorychlostní železniční trať
Vysokorychlostní železniční trať (VRT) je železniční trať konvenční konstrukce (jako jízdní dráhy je použito ocelových kolejnicových pásů tvořících kolej), jejíž traťová rychlost je typicky 250 km/h a vyšší (u nových tratí), nebo alespoň nad 200 km/h (u modernizovaných starších tratí)


Čtěte také:

Vysokorychlostní tratě? Zapomeňte, stát si neví rady

EU chce dvakrát větší síť vysokorychlostní železnice

Autor: pav

Komentáře

Čtěte také

Pojišťovny odhalují mnohem více podvodů, hlavně u nemocí a úrazů

Pojišťovny odhalují mnohem více podvodů, hlavně u nemocí a úrazů

Počet odhalených pojistných podvodů se od roku 2010 ztrojnásobil, loni přesahoval 15 a půl tisíce. Vyplývá to z informací poskytnutých projektem Česko v datech. Nedá se ovšem… více

Komerční prezentace
Mobilní web