Velká rekonstrukce na železnici: SŽDC opraví osmdesát nádraží

27. září 2016 • 11:27

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zahájí opravy 80 nádraží, do konce roku má na ně vyčleněno 166 milionů korun. Celkem 1575 nádraží a dalších budov převzala SŽDC od Českých drah letos 1. července. Správa železnic plánuje opravit 200 nádraží za více než osm miliard korun.

 

 

Současná první vlna se týká drobných oprav, pro které není třeba stavební povolení. "Jedná se především o opravy akutního charakteru, jejich realizace bude prvním příkladem dlouhodobé vize SŽDC uvést osobní nádraží do dobrého technického, provozního i estetického stavu," uvedl předseda správní rady SŽDC Vladimír Novotný.

Zpravidla půjde o výměnu oken a dveří, opravy přístřešků, střešních krytin a fasád. Upravovat se budou i prostory pro cestující, například interiéry čekáren, nádražních hal či sociálních zařízení.

Železničáři opraví pražský Negrelliho viadukt, rekonstrukce potrvá tři roky

Ve druhé fázi chce nový správce nádraží provést větší stavební úpravy například na nádražích v Břeclavi, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Lipníku nad Bečvou, Přerově a Sokolově. Jde o nádraží, jejichž opravu chystaly už České dráhy, SŽDC tak převzala dokumentaci k projektům i s platným stavebním povolením. Pro tyto práce, které se uskuteční v příštím roce, vyčlenila správa železnic 198 milionů korun.

Kromě oprav drážních budov se správa železnic zabývá jejich dalším využitím. Státní organizace například zvažuje, že nevyužívané prostory nabídne orgánům státní správy a úřadům. Státní SŽDC totiž může úřadům nabídnout nižší než tržní nájemné. Od přesídlení úřadů si SŽDC slibuje oživení nádraží, které s sebou přinese možnost pronajmout zbylé prostory za komerční ceny soukromým firmám.

Převod nádraží z Českých drah na SŽDC v hodnotě 3,3 miliardy korun schválila vláda koncem loňského roku. Od převodu si stát slibuje zlepšení údržby mnohdy zanedbaných stanic, protože státní správa může na jejich opravy čerpat více peněz z fondů EU než České dráhy, které jsou akciovou společností, byť rovněž ve vlastnictví státu. Na rozdíl od ČD, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.

SŽDC plní funkci vlastníka a provozovatele celostátní železniční sítě a regionálních drah ve vlastnictví státu. SŽDC působí jako investor do výstavby tratí, sestavuje také jízdní řád.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!