Vysokorychlostní tratě? Zapomeňte, stát si neví rady

Ministerstvo dopravy a jemu podřízená Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) si nevědí rady s penězi, které jim přidělili poslanci na přípravu vysokorychlostních tratí (VRT). Jak zjistil server E15.cz, správa železnic pro letošek vrátila téměř 54 milionů určených pro tento účel, což představuje přes tři čtvrtiny přiděleného rozpočtu. Na studie k takzvaným vrtkám tak zbylo pouhých 16 milionů.

 Ilustrační foto
19.5.2014 17:24   |  

„Taková příprava je velmi složitá a musí se při ní brát ohled na okolní státy. Ty peníze se neškrtají, jen se přesouvají na další období,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Už loni se ale oproti původním plánům čerpalo méně, místo navržených 45 milionů jen 29 milionů. „Peníze byly čerpány v souladu s rozpisem schváleným odborem strategie ministerstva dopravy,“ uvedl náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Blecha.

Faktická příprava vůbec nezačala

Stát tak v otázce vysokorychlostních tratí žije v podivné schizofrenii. Zatímco poslanci, především členové hospodářského výboru, vrtky dlouhodobě podporují a rádi na jejich přípravu uvolní desítky milionů korun, rezort dopravy přílišné nadšení nejeví. „Bohužel je to důkaz, že faktická příprava vysokorychlostních tratí přes veškeré proklamace ještě pořádně nezačala,“ komentoval to ředitel nevládního Centra pro efektivní dopravu Luděk Vyka.

SŽDC nyní podle Ptačinského zpracovává studie, které mají ukázat nejlepší průchodnost terénem a další parametry.

Česká železnice se svým maximem 160 kilometrů za hodinu za západoevropskými státy v rychlosti výrazně zaostává. Odborníci poukazují na to, že některé vlaky už kvůli tomu české území objíždějí. První vysokorychlostní trať by měla spojit Prahu a Lovosice do roku 2030. Právě poslanci hospodářského výboru ale tento plán ministerstva odsoudili jako málo ambiciozní. Klíčové má být především spojení Praha – Brno.


Čtěte také:

Vlakem 200 kilometrů za hodinu? Nejdříve v roce 2030, říká SŽDC

Superrychlé vlaky na magnetickém polštáři jezdí v Číně a Japonsku

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Šašek provokuje: Přidat učitelům? Jistě, ale také přidat práci

Šašek provokuje: Přidat učitelům? Jistě, ale také přidat práci

Vláda včera schválila zvýšení platů učitelům, čímž splnila to, oč se snaží nejvíce – nahnat si před nadcházejícími volbami preference. K tomu jí můžeme všichni pogratulovat stejně… více

Mobilní web