Z dvaceti miliard eurodotací se loni na dopravu vyčerpalo jen sedm

I přes výrazně nižší čerpání evropských peněz nehrozí, že by Česká republika musela část těchto peněz určených pro dopravní infrastrukturu do unijního rozpočtu vracet. Peníze z operačních programů se musí utratit do dvou nebo tří let od doby, kdy jsou přiděleny.

ilustrační foto
2.1.2014 16:37   |  

V dopravě se vloni nedařilo čerpat především evropské dotace. Z téměř 20 miliard korun, se kterými Státní fond dopravní infrastruktury pro financování staveb počítal, se vyčerpalo pouze sedm miliard korun. Celkem měl fond podle schváleného rozpočtu na rozvoj a údržbu infrastruktury dát 64,5 miliardy korun. Vyčerpáno bylo ale jen 76 procent (48,9 mld. korun). Důvodem byla zdlouhavá výběrová řízení, snížení cen u nově zahajovaných staveb a přísnější kontrola, kvůli které nebyla část dotací proplacena.

Cena nově zahajovaných staveb klesla kvůli zvýšené konkurenci a snížení kvalifikačních požadavků ve výběrových řízeních, uvedl fond. Zároveň ale nastala situace, kdy jsou prakticky všechna výběrová řízení napadána neúspěšnými uchazeči, a musí je posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Peníze se nemusí vracet

Nejzřetelnější rozdíly mezi plánovaným a skutečným čerpáním jsou u projektů na stavbu dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou, na dálnici D3 mezi Borkem a Úsilným a Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a u projektu modernizace železniční trati mezi Plzní a Rokycany a rekonstrukce olomouckého nádraží. Nedočerpání peněz u uvedených staveb, které v současnosti prošetřuje ÚOHS, dosáhlo 4,5 miliardy korun.

Při práci s evropskými penězi fond musí hlídat průběžné čerpání, řekl ředitel fondu Tomáš Čoček. Přestože čerpání evropských peněz bylo v roce 2013 nízké, díky výsledkům z předchozích let a díky velkému objemu schválených projektů se podařilo tyto podmínky splnit a žádné peníze Česká republika vracet nebude, dodal.

Část nevyužitých peněz bude převedena do rozpočtu fondu na letošní rok. Z evropských peněz půjde o 11,8 miliardy korun a další 2,3 miliardy budou převedeny z národních peněz. Celkem bude letos fond dopravy hospodařit se 71,1 miliardy korun, což je meziročně o zhruba 6,6 miliardy více.


O dopravních stavbách čtěte více:

V Česku v roce 2014 nepřibude ani metr dálnice nebo železnice

D1 nestačí. ŘSD chystá opravu nejfrekventovanější tepny v Česku

ŘSD dostalo téměř milionovou pokutu, kvůli „uspěchanému“ mostu


Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Kolik dnes vlastně stojí známá česká auta? Budete se divit

Daruji za odvoz? Ale jděte, tahle auta se dnes prodávají dokonce dráž než jejich moderní nástupci. Třeba taková „tisícovka“ mění majitele klidně za čtvrt milionu. A zdaleka není… více

Mobilní web