Za pronájem lokomotiv Taurus nemusí České dráhy platit milionovou pokutu | E15.cz

Za pronájem lokomotiv Taurus nemusí České dráhy platit milionovou pokutu

13. září 2017 • 15:50

České dráhy nemusí platit milionovou pokutu za pronájem lokomotiv Taurus od rakouských drah. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který ji firmě vyměřil, neuspěl s kasační stížností u Nejvyššího správního soudu. Už předtím sankci zrušil Krajský soud v Brně, který loni rozhodl, že České dráhy zákon neporušily a pouze plnily závazky vyplývající z dohody o mezinárodní přeshraniční dopravě.

Soudy odmítly argument antimonopolního úřadu, který tvrdil, že se dráhy dopustily správního deliktu tím, že si nepronajaly lokomotivy v žádném z druhů zadávacího řízení. Mluvčí ÚOHS Martin Švanda řekl, že úřad bude respektovat rozsudky správních soudů.

Dráhy se v případu bránily tím, že jde o standardní spolupráci s národním dopravcem sousedního státu a takzvanou vyrovnávku výkonů, která je běžná při spolupráci i s dalšími okolními státy. Krajský soud v Brně už loni konstatoval, že není možné považovat za pronájem lokomotiv ani stav, kdy se část smlouvy plní finančně.

"Dráhy neučinily nic víc, než co by přesahovalo závazek České republiky v mezinárodní dopravě," řekl loni soudce Krajského soudu David Raus.

První třída v příměstských vlacích je zbytečná, míní Ťok. S ČD chce jednat o jejím zrušení

Antimonopolní úřad nyní musí přepracovat druhostupňové rozhodnutí v souladu s právním názorem rozsudku. České dráhy vedly s antimonopolním úřadem ještě totožný souběžný spor, v němž dostaly pokutu 1,2 milionu korun za smlouvy uzavřené v letech 2009 až 2012. V tomto případě už ÚOHS pokutu zrušil.

České dráhy v letech 2009 až 2012 uzavíraly každoročně se společností Österreichische Bundesbahnen smlouvy na pronájem lokomotiv Taurus. Jako jediné mohou vozit osobní soupravy Railjet na mezinárodních spojích mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem. První v Česku vyjela v roce 2014. V předchozích letech vozily rakouské lokomotivy standardní soupravy vlaků EuroCity mezi Českem a Rakouskem.

Také za railjety měly původně podle antimonopolního úřadu České dráhy platit pokutu. Úřad firmě vyměřil rekordní sankci za zakázky 25 milionů korun, řízení ale po letech zastavil.

Pražskou železnici čekají změny, rychlíky z Děčína budou končit v centru

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!