Zachránilo by zrušení slev a zdražení jízdného dopravní podnik? Podle Noska ano | E15.cz

Zachránilo by zrušení slev a zdražení jízdného dopravní podnik? Podle Noska ano

Zachránilo by zrušení slev a zdražení jízdného dopravní podnik? Podle Noska ano
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15

čap

Rušení slev jízdného v městské hromadné dopravě a zdražování jako ruční brzda finančního propadu pražského dopravního podniku? Podle nového generálního ředitele městské společnosti Jaroslava Ďuriše, bývalého ředitele Milana Křístka i pražského zastupitele a bývalého radního pro dopravu za ODS Josefa Noska (ODS) nutnost, která by zachránila účetnictví městské společnosti. Podnik by díky tomu podle Noska ušetřil 2,3 miliardy korun. Pražští politici se zdražování brání.

Podle primátora Tomáše Hudečka není rušení slev a zdražení jízdného aktuální téma. Úspory je podle něj potřeba hledat hlavně „doma“. „Je nesmysl přenášet náklady na dopravu neustále na občany hlavního města,“ sdělil serveru E15.cz primátor Tomáš Hudeček.

Rušení speciálních slev pro seniory nad pětašedesát let či děti do patnácti let a zdražování jízdného je rok před komunálními volbami nejen ožehavé, vedení města v podobě TOP 09 je navíc se zdražováním v klinči ČSSD, která menšinovou vládu strany podporuje a se zvedáním cen nesouhlasí. Hudeček prý důvěřuje novému řediteli, že úspory zvládne. Teď mu dává čas „na rozdýchání“.

Bývalý radní pro dopravu Nosek upozorňuje, že se jízdné nezdražovalo už více než pět let, kromě jednorázových jízdenek určených pro turisty, mezitím se ale zvedla například sazba DPH. Cestující ročně na jízdném zaplatí podle Noska 4,1 miliardy korun, 3,7 miliardy z toho putuje dopravnímu podniku, zbytek si rozdělí ostatní dopravci.

Na slevách dvě miliardy

Na slevách odpustí dopravní podnik cestujícím ročně dvě miliardy korun, 1,2 miliardy z toho jsou slevy garantované státem a 800 milionů korun ročně stojí pražské speciální slevy pro seniory a děti. Úprava speciálních slev a zvýšení jízdného o dvacet procent by podle Noska dopravnímu podniku přinesla zmiňované 2,3 miliardy korun, které by nastartovaly účetnictví podniku. „To už by podniku stačilo, aby fungoval,“ konstatoval Nosek.

Milan Křístek v prohlášení po své rezignaci na post generálního ředitele dopravního podniku uvedl, že i když se v roce 2014 mají zvýšit výkony dopravního podniku a zároveň se má ušetřit na provozních nákladech, tak je výše kompenzace města pro dopravní podnik na příští rok plánována na úrovni kompenzací před rokem 2012. „O navýšení ceny jízdného přitom nerozhoduje generální ředitel dopravního podniku, ale organizátor dopravy společnost ROPID a představitelé hlavního města,“ sdělil.

Dopravní podnik tíží dlouhodobě finančně nejen nákup tramvají 15T ForCity od Škody Transportation, ale i nejasná budoucnost financování dostavby trasy metra A, kde hrozí, že městská společnost nedostane miliardové evropské dotace.

Kauza IDS

Nově řeší dopravní podnik kauzu ohledně provázanosti společnosti Inženýring dopravních staveb (IDS) se současnými představiteli města, například radním pro dopravu Jiřím Pařízkem (TOP 09), na kterou upozornil server ceskapozice.cz. IDS pro dopravní podnik zařizuje inženýrskou a poradenskou činnost při přípravě dopravních staveb.

Radní pro dopravu Jiří Pařízek a ředitel DPP Jaroslav ĎurišRadní pro dopravu Jiří Pařízek a ředitel DPP Jaroslav ĎurišAutor:
Na snímku radní Pařízek (nalevo) s ředitelem dopravního podniku Ďurišem (napravo) (Zdroj: DPP)

Pařízek pracoval ve společnosti IDS na pozici řadového vedoucího od 1. října 2007 do 19. června 2013, kdy kvůli zvolení radním ze společnosti odešel. „Na mém dřívějším zaměstnaneckém poměru v IDS není nic tajného, ba skrývaného, je tomu přesně naopak,“ sdělil Pařízek. Dodal, že zaměstnanecký poměr včetně finanční odměny za roky 2010, 2011 i 2012 uvedl například v Etickém kodexu zastupitele hlavního města.

„Jako člen a později i předseda dozorčí rady dopravního podniku hlavního města jsem v případech, kdy se hlasovalo o záležitostech souvisejících s IDS, hlasoval ve prospěch dopravního podniku nebo se zdržel hlasování právě z důvodu možného střetu zájmů díky mému dřívějšímu angažmá u této společnosti, což je včetně tohoto odůvodnění uvedeno i v zápisech z jednání dozorčích rad,“ konstatoval Pařízek.

Autor: čap
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!