Začíná další kolo tahanic o jez na Labi u Děčína

Ředitelství vodních cest už má hotovou novou dokumentaci k vlivu chystaného jezu u Děčína na okolní přírodu (EIA). Rezort dopravy tak znovu po třech letech zahajuje tažení za výstavbu zdymadla a vodní elektrárny za odhadovaných pět miliard korun. Papíry má nyní na stole ministertsvo dopravy. „Předpokládáme, že na přelomu května a června předá ředitelství dokumentaci spolu s německým překladem ministerstvu životního prostředí,“ řekl mluvčí rezortu Tomáš Neřold.

Vizualice nového jezu u Děčína
14.5.2015 6:51   |  

Jako reálné datum zahájení stavby je podle něj rok 2019, budování by mělo trvat tři roky. Jenže ŘVC už dvakrát s dokumentací EIA na ministerstvu životního prostředí neuspělo, naposledy v roce 2012. Příprava se tak bez výrazného posunu táhne už přes deset let. Proti výstavbě jezu bojují i ekologické organizace, například Děti Země a Přátelé přírody z Ústí nad Labem.

Podle mluvčího Ředitelství vodních cest Jana Bukovského ale nejnovější dokumentace EIA vychází všem předchozím námitkám vstříc. Mimo jiné posuzuje i takzvanou bezjezovou variantu, která by spočívala například v zúžení koryta a prohrábce dna.

Bez jezu to nepůjde

Podle dokumentace ale není reálná. „Nebyla by funkční, neboť nesplňuje parametry například na hloubku 140 centimetrů, také by zvýšila rychlost proudění a tím riziko havárií,“ uvedl Bukovský. Oproti minulým návrhům došlo také k úpravám u chystané vodní elektrárny, nově počítá se speciálním typem turbín, které neohrožují ryby. Na stavbu by měl přispět nový nástroj Evropské unie Connecting Europe Facility (CEF).

Zatímco rejdaři a příznivci vodní dopravy označují řeku pod Děčínem za poslední úzké hrdlo na cestě k moři, ekologové jej považují za poslední přírodě blízký úsek Labe. I proto trvají na bezjezové variantě. „Ta spočívá v řadě technických a organizačních opatření, která by si vyžádala maximálně jednu miliardu korun,“ řekl šéf Dětí Země Miroslav Patrik.

Podle něj ředitelství nekomunikuje s navrhovateli alternativních variant a nový proces EIA tak je zbytečný. Ekologové jsou připraveni zhatit přípravu stavby i soudně.


Čtěte také:

O děčínském jezu se rozhodne v březnu

Brusel nepošle Česku peníze na vodní dopravu, čeká na jez v Děčíně

Boj o jez u Děčína vrcholí, ekologové hrozí soudním zablokováním stavby

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Brexit vyplašil automobilové výrobce, hrozí nižší příjmy o miliardy eur

Brexit vyplašil automobilové výrobce, hrozí nižší příjmy o miliardy eur

Podle aktuálních analýz by brexit mohl snížit příjmy automobilek o miliardy eur a prodeje téměř o milion vozů. Mladoboleslavská Škoda zatím nečeká výraznější změny. více

Komerční prezentace
Mobilní web