Zdražení poplatků za koleje neplatí, rozhodl úřad

aktualizováno Železniční společnosti zabodovaly v tažení proti vyšším cenám za použití kolejí. Drážní úřad na jejich popud rozhodl, že Správa železniční dopravní cesty v lednu zdražovala neoprávněně. Vyšší ceny tudíž neplatí a mělo by se jezdit podle loňských tarifů. Správa železnic si slibovala od zdražení výnos ve stovkách milionů korun.

 ilustrační foto
2.4.2012 6:30   |  

„Změna měla být publikována alespoň rok dopředu, tedy v prosinci 2010,“ vysvětlil deníku E15 rozhodnutí ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Správa železnic však začala mluvit o zdražování až na konci loňského roku.

Rozhodnutí zatím není pravomocné, správci kolejí se proti němu chtějí odvolat na ministerstvo dopravy. I proto nelze zatím hovořit o vracení poplatků. Pokud nabude verdikt Drážního úřadu právní moci nebo se s ním ztotožní ministerstvo dopravy, ušetří také kraje. Správa železnic totiž nezdražila koleje jen pro nákladní, ale i pro osobní dopravu.


Čtěte také: Lokálky zaplatí za koleje stejně jako rychlovlaky


Jedním ze stěžovatelů je nákladní dopravce AWT. „Kontrakty na následující rok často uzavíráme třeba už v únoru nebo březnu. V tu dobu musíme znát, za jakých podmínek budeme jezdit a kolik nás bude stát užití kolejí,“ uvedl zástupce firmy Petr Jonák argumenty, které Drážní úřad uznal. Spolu s AWT se ke stížnosti připojily České dráhy, ČD Cargo a řada dalších menších dopravců, například Jindřichohradecké místní dráhy.

Deník E15 z dostupných tabulek spočítal, že zatímco loni nákladní vlak o hmotnosti 1600 tun zaplatil za jeden kilometr celostátní trati necelých 121 korun, letos to je přes 136 korun, tedy o 13 procent více. V celkových součtech jde o stovky milionů.

Zdražení postihlo i osobní vlaky, na lokálky čeká další cenový skok od 1. července. Při jízdě po celostátních tratích zaplatí stejně jako rychlovlaky. To je trnem v oku hejtmanů, jejichž úřady lokálky objednávají. V rozpočtech by musely kvůli zdražení kolejí najít navíc až sto milionů korun.

Nejvíce ušetří dopravci, kteří provozují nostalgické nebo turistické vlaky po kolejích, kde kraje neobjednávají pravidelnou dopravu. Právě na nich správa železnic zdražila nejvíce, ceny v lednu vyskočily na několikanásobek původních tarifů.
Celý spor dopravců a správců kolejí se paradoxně odehrává v době, kdy ministerstvo dopravy vyhlásilo druhý ročník soutěže „Volná cesta“. V ní uspějí projekty, které podpořily přesun zboží ze silnic na železnici. více E15.cz

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Shell omezil investice do fotovoltaiky. Musí prý zjistit, jak na ní vydělat

Ropná společnost Royal Dutch Shell omezí investice do solární energetiky, dokud nebude dostatečně zisková. Prohlásil to generální ředitel Ben van Beurden. Na jednání s akcionáři… více

Komerční prezentace
Mobilní web