Železničáři spouští dispečink pro celé Čechy, vybavení vyjde na miliardy

Fotogalerie Česká železnice si se začátkem února připíše do svých dějin významný milník. Správa železniční dopravní cesty spustí provoz nového centrálního dispečinku, na který se postupně napojí 2200 kilometrů tratí v Čechách. Provoz na hlavních tratích v západní polovině republiky se tak bude řídit z jednoho místa. Budovu dispečinku stavěla v posledních letech na pražské Balabence firma Metrostav, náklady činily dle výsledků tendru přes čtvrt miliardy korun.

 centrální dispečink Českých drah na Balabence Dalších 6 fotografií v galerii
28.1.2016 13:47   |  

Technologické vybavení sálů a napojovaných tratích ale přijde na miliardy. Odhady hovoří zhruba o 14 miliardách do roku 2020, počítá se mimo jiné s dovybavením tratí optickými kabely či kamerami. V samotné budově CDP Praha (Centrální dispečerské pracoviště) nyní probíhá ověřovací provoz technologií, jako jsou elektrické rozvody, vzduchotechnika, napájení sdělovacích a zabezpečovacích zařízení, náhradní zdroje energie nebo výtah.

„Od 1. února se spustí provoz takzvaného cvičného sálu, kde se budou první zaměstnanci seznamovat s řízením svých oblastí. V březnu začne zapojování prvního úseku do ostrého provozu,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Tím prvním úsekem bude třetí koridor mezi stanicemi Rokycany a Zdice, na konci března by měl být plně řízen z Prahy. Do konce září se postupně připojí další důležité tratě v úsecích Praha Uhříněves – Olbramovice, Česká Třebová – Kolín a Kolín – Kralupy nad Vltavou.

Od 1. února se spustí provoz takzvaného cvičného sálu, kde se budou první zaměstnanci seznamovat s řízením svých oblastí

Dispečerské sály obsadí tři z pěti podlaží budovy, po najetí do úplného provozu bude pohyb vlaků v Čechách řídit v jedné směně zhruba 130 dispečerů. Postupně se připojí všechny hlavní tratě, místní tratě zůstanou i nadále v moci lokálních dispečinků. V souvislosti s budováním centrálního řídícího pracoviště se dříve mluvilo i o propouštění výpravčích, jejichž služeb kolem trati nebude nadále potřeba. Dráhu mělo opustit zhruba 1300 z nich.

Dnes je ale SŽDC ve vyjádřeních opatrnější. „S ohledem na plánovaný převod výpravních budov od Českých drah k SŽDC není ještě rozhodnuto, kde zůstanou dopravní zaměstnanci, kteří by řešili případné poruchové stavy, zajišťovali zpravování vlaků rozkazy při výlukách a mimořádnostech,“ uvedl Illiaš. Podobný centrální dispečink pro Moravu už několik let funguje v Přerově. Je však o poznání menší než pražský, řídí se odsud zhruba 300 kilometrů tratí.


Čtěte také:

Metrostav postaví drážní dispečink pro Čechy za 290 milionů

Centrální řízení železnic v Čechách vyjde na 14 miliard

Jan Šindelář Autor: Jan Šindelář redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací

Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací

Čína plánuje umístit více robotů do svých továren a do roku 2020 chce patřit mezi deset zemí s největší automatizací svého průmyslu. Uvedl to Mezinárodní svaz pro robotiku (IFR) v… více

Mobilní web