Železničáři vysázejí tisíce keřů proti sněhu

Železničáři, kteří jsou často kritizováni za nešetrné kácení kolem tratí, začínají svou reputaci napravovat v Kraji Vysočina. Letos zde rozjeli pilotní projekt za více než dva miliony korun, v jehož rámci vysázejí v dosahu kolejí devět tisíc keřů a stovky stromků.

ilustrační foto
18.11.2014 7:39   |  

Správa železnic tak rozhodně nechce okolí tratí ponechat přírodě, jako se to dělo v uplynulých třech desetiletích od ukončení parního provozu. Během nich se nechaly holiny zarůst náletovými dřevinami, které ohrožují provoz na kolejích a brání strojvedoucím ve výhledu. Tentokrát má být zarůstání řízené.

„Cílem je vysadit nové druhy dřevin nízkého vzrůstu, zejména vhodných druhů keřů, které vytvoří pás nízké vegetace. Ten nebude napříště ohrožovat drážní provoz, současně však bude působit jako přirozená bariéra proti zavátí tratí sněhem,“ uvádí SŽDC.

Zajímavostí je, že správci tratí počítají na Vysočině s výsadbou i zhruba dvou stovek ovocných stromů. Podle mluvčího Marka Illiaše ale půjde o pláňata. Příští rok by se měl pilotní projekt rozšířit i do Karlovarského kraje; pokud se nový přístup osvědčí, přijdou na řadu další regiony.

Před sázením se kácelo

Před sázením se ale letos železničáři pustili do nebývalého kácení. Jak deník E15 informoval už v dubnu, SŽDC se vyzbrojila novým právním výkladem, podle kterého může v obvodu dráhy kácet bez omezení, neboť tam dřeviny jako závada stavby nemají co dělat. Podobně, i když ne tak striktně, se postupuje v až šedesát metrů širokém ochranném pásmu kolem kolejí.

Tím jsou ze hry vynechány orgány ochrany přírody. Správě železnic proto od inspekce životního prostředí hrozí několikamilionová pokuta, kompetenci inspekce na železnici ale SŽDC odmítá s poukazem na zákon o drahách.

Spadlé stromy ročně na kolejích zaviní až 100 mimořádných událostí, hmotná škoda činí kolem deseti milionů korun a stovky spojů bývají zrušeny.


Čtěte také:

Střechu pražského hlavního nádraží společně opraví Metrostav a Prominecon

Úsvit rychlotratí musí řešit antimonopolní úřad

Soukromí dopravci se kvůli novému zákonu bojí o linku do Ostravy

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Majitel Lidlu a Kauflandu chce investovat do řetězců 6,5 miliardy eur

Německá maloobchodní skupina Schwarz, která vlastní řetězce Lidl a Kaufland, plánuje investovat letos do obou řetězců zhruba 6,5 miliardy eur (175,6 miliardy korun). Společnost to… více

Komerční prezentace
Mobilní web