Agent: nežádoucí partner českých realitek

15.9.2009 9:15   |  

Povolání realitního agenta existuje v USA už desítky let a jeho služeb je tam využíváno stejně běžně, jako u nás třeba zubaře. Vím to, protože sám jsem jej dělal pět let na Floridě. V Americe platí, že zhruba 90 procent lidí si pro nákup nemovitosti najímá svého agenta, který je pak při nákupu zastupuje.

Proč neprodávat sám

Realitní agent se dokonale vyzná ve všem, co souvisí s nemovitostmi. Má přehled o cenách v dané oblasti, ví, co se za kolik prodává. A je schopen vyjednat tu nejlepší (nejnižší) cenu pro svého klienta. Protože má standardizované postupy, není pro něj problém do týdne nalézt nemovitost a do měsíce se může klient stěhovat.

Agent je navíc díky síti kontaktů klientovi schopen zprostředkovat odbornou pomoc i v dalších souvisejících oblastech: v právních záležitostech, zdanění, zajištění nejvýhodnější hypotéky a tak dále. A z čeho je placen? Zastupující prodávajícího (realitka) se s ním podělí o provizi, kterou za prodej nemovitosti inkasuje.

Jaké výhody z toho plynou pro klienta, je zřejmé. Kupující nemá noční můry z toho, jestli náhodou na něco nezapomněl a nebo jestli se po majitelích realitky po zaplacení statisícové zálohy neslehne zem a jediné, co mu zbude, budou oči pro pláč.

Že je dobré pro prodej nemovitosti využít služeb realitního agenta, dokazuje i přiložený graf (vychází z amerických dat). Z něj je patrné, že existuje velký rozdíl mezi cenou, kterou se prodávajícímu podaří získat v případě, kdy prodává „na vlastní pěst“, a cenou, kterou dostane, využije-li pro prodej nemovitosti realitní kanceláře. Rozdíl může činit až 60 tisíc dolarů.

Česko není Amerika

A jak je to s realitními agenty v České republice? Jsou tu, ale je jich málo. Realitní kanceláře si úpěnlivě hájí svůj realitní „píseček“ a nechtějí s nimi vyjednávat: agenti se v zájmu klienta totiž snaží vyjednat co nejnižší cenu, což pak znamená nižší provizi pro realitku. Mé zkušenosti z posledních dní tento smutný stav potvrzují.

Při prověřování nabídek nemovitostí jsem se dovolal i do několika realitek. A celkem v pěti se mi stalo, že když jsem se představil jako agent zastupující klienta, odmítli se se mnou dále bavit. Proč? Nechtějí se dělit o provizi. Než aby prodali nemovitost mému klientovi dnes s tím, že by se se mnou podělili o provizi „fifty fifty“, nechají raději svého klienta třeba ještě další tři měsíce čekat, jen aby prodali bez nutnosti dělit se o provizi.

Jako realitní agent šlapu českým realitkám na „kuří oko“. Nějaký čas si jej možná budou ještě úzkostlivě chránit. Ale jen do té doby, než si lidé v České republice, stejně jako v USA, uvědomí opravdový význam a přínos realitních agentů.

Autor je realitní konzultant společnosti Fichtner

Autor: Danny Hochmann

Komentáře

Čtěte také

Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací

Čína chce do roku 2020 patřit mezi deset zemí s největší robotizací

Čína plánuje umístit více robotů do svých továren a do roku 2020 chce patřit mezi deset zemí s největší automatizací svého průmyslu. Uvedl to Mezinárodní svaz pro robotiku (IFR) v… více

Mobilní web