Bank of China přichází do Polska

První čínská banka si ve středu otevřela pobočku v Polsku. Bank of China (BOC) chce z varšavského sídla obsluhovat poptávku také v Česku, na Slovensku a v pobaltských státech.

Bank of China
8.6.2012 9:10   |  

Filiálka usazená ve varšavské ulici Zielna je součástí lucemburského zastoupení jedné z největších čínských bank, která letos oslavila sto let od založení. Na cestě do Polska je ostatně také vůbec největší peněžní ústav lidové republiky – Industrial and Commercial Bank of China (ICBC).

„Co mohou zákazníci první den udělat?“ ptá se Dziennik Gazeta Prawna. „Otevřít si konto, vložit hotovost. Umožníme transfery do Číny včetně bezhotovostních převodů,“ odpovídá Bartosz Komasa, ředitel rozvoje varšavské BOC.

Ústav podle Komasy nemá jiné plány než se seznámit s potřebami trhu. Chce spolupracovat především s velkými firmami, a to jak s čínskými, tak s polskými, které v říši středu investují nebo obchodují. Úvěry pro malé a střední firmy by banka chtěla poskytovat jen „velmi opatrně“.


Čtěte také: Obří čínské banky expandují - v Polsku otevírají pobočky


Experti přesto míní, že BOC by ráda financovala jak investice čínských koncernů v Polsku a sousedních zemích, tak i fúze a převzetí v celém regionu. „Krize v Evropě je pro Číňany příležitostí nakupovat se slevou a role tamních bank bude spočívat v dodávce vagonů s hotovostí pro financování přebírání firem prostřednictvím státních koncernů,“ domnívá se deník Gazeta Wyborcza.

Čínské působení v Polsku zatím nejvíce proslulo katastrofou při stavbě dálnice A2, kterou měl budovat koncern Covec. Méně spektakulární, a tím úspěšnější, byla dosud největší čínská investice v Polsku – převzetí oceláren Huta Stalowa Wola čínskou firmou LiuGong (Guangxi LiuGong Machinery), jedním z největších světových výrobců stavebních strojů.


Polský LOT s čínskými křídly

Brzy možná budou Poláci létat pod čínskou vlajkou.
Po krachu jednání s Turkish Airlines o vstupu do struktur národního leteckého přepravce PLL LOT se teď za možného strategického investora považuje Air China. Kromě toho společnost BeijingWest Industries Group vlastní několik polských továren výrobce automobilových dílů Delphi. Číňané se také velmi zajímají o polskou energetiku a stále znovu se účastní polských soutěží o velké zakázky. Zatím neúspěšně.

Autor: Aureliusz M. Pędziwol

Komentáře

Čtěte také

Tykač by koupí OKD ovládl českou těžbu uhlí, varuje analytik

Tykač by koupí OKD ovládl českou těžbu uhlí, varuje analytik

Zájem finančníka Pavla Tykače o koupení černouhelné OKD dává logiku, shodují se analytici. Upozorňují především na Tykačovy dobré informace z oboru, které má díky své skupině… více

Komerční prezentace
Mobilní web