Banky si vzaly do zástavy celou automobilku Tatra

26.3.2010 14:12   |  

Akcionáři Tatry dnes rozhodli o zástavě celého podniku úvěrujícím bankám. Potvrdil to zástupce odborů Pavel Baroň. Automobilka podle Hospodářských novin (HN) dluží bankám přes jednu miliardu korun z původně 1,9miliardového úvěru. Banky proto požadovaly vyšší garance za své půjčky.

Podle odboráře výrobce nákladních aut od 1. dubna opět najede na plný provoz a přijme zpátky většinu z dříve propuštěných přibližně 500 lidí. Kvůli hospodářské krizi a nedostatku zakázek dosud byla výroba v Tatře omezena.

Pro kopřivnickou Tatru zřízení zástavního práva není nic nového, protože v minulosti již na podnik existovalo. Chod automobilky to podle zástupců firmy žádným způsobem neovlivní. „Ovlivnilo by to, kdyby se to neschválilo. Banky by mohly začít dělat problémy,“ podotkl jeden z účastníků dnešní valné hromady. Zástupce odborů nechtěl zástavu podniku komentovat. Podle něj hlasovalo pro zástavu podniku 97 procent akcionářů.

Banky, jimiž jsou podle HN domácí ČSOB a francouzská Calyon, žádaly vyšší garance na své úvěry. Calyon má už dnes v zástavě nemovitosti Tatry a akcie jejích dceřiných společností.

„Podobně jako řada jiných firem v této obtížné době jsme museli uzavřít s bankami nové smlouvy. Jejich součástí je i zástava podniku,“ řekl již dříve HN generální ředitel a minoritní akcionář Tatry Ronald Adams.

Podle zástupce odborů je dobrou zprávou, že se opět rozjíždí výroba naplno. „Od 1. dubna přechází Tatra opět na plný provoz. To znamená, že skončilo období úplné nejistoty. Měli bychom se malilinko pozvednout, mělo by se začít normálně pracovat,“ uvedl Baroň. V krizovém období podle odboráře pracovala většina zaměstnanců Tatry na zkrácený pracovní úvazek - 30 hodin týdně, a obírala 80 procent mzdy.

Automobilka propustila loni na podzim zhruba 500 lidí s tím, že slíbila, že od 1. dubna nastoupí zpět. Podle zástupce odborů se může stát, že někteří navrátilci nemusejí být nakonec přijati. Vrátit by se mělo přibližně 400 lidí. „Teď se vyhodnocuje, jestli budou všichni znovu zaměstnáni. Vyhodnocuje se to směrem k zakázkám a výrobě, která má být. Někteří si už našli jiné zaměstnání, ti se do firmy nevrátí,“ uvedl odborář.

V roce 2008 výsledky Tatry srazila silná koruna a vzápětí ji postihl globální pád trhu s nákladními auty. Předloni, když firma utržila 5,9 miliardy korun, vykázala ztrátu 572 milionů korun. Loni tržby Tatře klesly meziročně o 45 procent. Adams již dříve označil minulý rok pro výrobce nákladních automobilů za katastrofální. Hospodářský výsledek zatím nezveřejnil.

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

Číňané dohodli další investice v Africe za sedmnáct miliard dolarů

Číňané dohodli další investice v Africe za sedmnáct miliard dolarů

Čínské podniky a bankovní domy se předběžně dohodly se svými protějšky z Afriky na spolupráci v oblasti infrastruktury, energetiky nebo informačních technologiích. Hodnota… více

Mobilní web